Thursday, November 17, 2011

Sesam- och ingefärsrostad pumpa

När jag läste om denna anrättning så tänkte jag att detta måste jag bara laga! För hur skulle kombination av olivolja, vitlök, sweet chili, sesam och ingefära tillsammans med pumpa kunna bli fel? Det doftade ljuvligt i hela köket efter att allt hade rostats i ugnen i ca 40 minuter! :)



Sesam- och ingefärsrostad pumpa (ca 4 port)
ca 800 g pumpa (matpumpa, halloweenpumpa eller annan pumpa funkar fint)
0,5 dl olivolja
1 tsk sesamolja
20 g färsk ingefära, riven
1-2 msk sweet chili, färdig på flaska
1 st vitlöksklyfta
1 msk sesamfrön
salt

Gör så här

Dela pumpan på mitten och gröp försiktigt ur kärnhuset. (Spara gärna pumpakärnorna som kan rostas och saltas.) Skär pumpan i klyftor och lägg på en plåt.

Blanda ihop oljor, ingefära, chili, vitlök och sesamfrön till en god marinad som penslas på pumpaklyftorna. Salta och rosta klyftorna i ugn, 200 grader, ca 40 minuter.

Servera antingen som förrätt eller tillbehör till en huvudrätt.

Lycka till!

9 comments:

  1. Sesam pumpan låter jättegod
    bra duktig lagat
    smakar nog bra:)

    ReplyDelete
  2. Tack goa mamma, du hade älskat detta! :)

    ReplyDelete
  3. Så många goda smaker, det enda vi fortfarande inte fått till en avsmakning på är pumpan... måste bli ändring på det!
    Tack för grattiset hos oss, blir så glada!
    Sherryn till soppan bör vara av det torra slaget, vår får vi från Ankis morbröder som gör egen...

    ReplyDelete
  4. Håller med Mårtenssons borde testa pumpa. Goda kryddor i marinaden.

    ReplyDelete
  5. Vilken TUR att du hittade pumpa till slut, vad skulle jag göra utan alla dina fantastiska tips?? Jag vill laga ALLT du tipsat om! Och lite till ;) Det här låter ljuvligt <3

    ReplyDelete
  6. Ska laga detta ikväll tänkte jag! Men jag undrar hur du gör när du rostar pumpakärnorna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Maria, det finns här på bloggen om du söker på rostade pumpafrön.

      Delete
    2. perfekt, tack! pumpan i ugnen nu, fröna kommer därefter... :)

      Delete
    3. Nu har jag även länkat så blir det inte så jobbigt att hitta de rostade pumpafröna, lycka till!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...