Monday, January 9, 2012

Naan - ett välkänt och populärt indiskt bröd

Naan är ett platt indiskt bröd. Precis som chapati är naan gott att skopa upp mustig indisk gryta (shaak) med.

Riktigt naan är svårt att göra hemma om man inte har en lerugn, så kallad tandoor. Brödet trycks upp på lerugnsväggen och får en rökig fyllig smak av det övriga som också grillas i lerugnen.

En god hembakt variant av naan får du om du gräddar brödet i en panna på spisen, på grillen eller under grillen i ugnen.

Överblivna naan kan frysas och sedan värmas till nästa middag. Vi har alltid extra naan i frysen, praktiskt och smidigt helt enkelt!

Det finns några olika recept på naan som jag har samlat på mig under åren. Nedan följer två; en vanlig och en surdegsvariant.
Båda recepten är goda på sitt sätt, även om surdegsvarianten är snäppet godare tycker vi inom familjen. Testa gärna att baka båda och berätta sedan vilken ni tyckte var godast!

PS. Undrar ni varför jag skriver bara naan och inte naanbröd? Naan betyder bröd och skulle jag skriva naanbröd så skulle det bli som om jag skrev brödbröd hänger ni med? ;)
(Samma princip är det faktiskt när man skriver chaite, chai betyder te så då blir det egentligen te-te!)

Tips! Pensla med yoghurt/filmjölk innan de gräddas i ugnen, så får bröden fin yta.

Garlic naan, mums!

Naan (ca 8 st)
1 pkt torrjäst (eller ett paket vanlig jäst, 50 gram)
2,5 dl vatten, fingervarmt
2,5 dl naturell yoghurt
2,5 + 5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 msk olja
2 msk honung
1 ägg, valfritt

Att smaksätta nybakta naan med: smält smör och pressad vitlök eller sesamfrön och/eller hackade örter ex persilja.

Gör så här:
1. Blanda torrjäst, 2,5 dl mjöl och salt i en bakskål. Rör i vatten, yoghurt, olja, ägg och honung till en smet. Blanda i resterande mjöl (5 dl) och knåda till en mjuk och smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt till dubbel storlek (cirka 40-60 min).

(Använder du färsk jäst så smular du ner den i bunken först och sedan rör ut i fingervarmt vatten. Lägg sedan i salt och 2,5 dl mjöl, yoghurt osv.)

2. Stjälp upp degen på bakbord och dela till 8 delar. Knåda varje bit någon halv minut och rulla ihop varje degbit till en bulle.

3. Kavla eller platta ut bullarna till ca 0,5 cm tjocka rundlar och ca 15-20 cm i diameter. Detta kan du göra efter hand som du gräddar naan (om du gräddar i stekpanna).

4. Baka naan i ca 3-4 minuter på varje sida i stekpannan.

Gräddar du naan i ugn (250 grader) så fördela dem på bakplåtspapper (3-4 på varje papper) och grädda naan i 5-8 minuter i mitten av ugnen.

Alternativt kan man också grilla dem på grillgaller några minuter på varje sida.

Vid servering så kan du pensla naan med smält smör samt strö över lite salt (gärna gourmesalt/flingsalt). Det är även gott att ha i lite pressad vitlök i smöret. Då blir det vitlöks naan (garlic naan).

Vidare kan man strö över rostade sesamfrön och/eller hackade örter ex persilja.



Naan surdesgsvariant (ca 8 st)
24 g jäst (1/2 paket)
2 dl vatten, fingervarmt 37 grader
4 dl rågsikt
14 g jäst
3,5 dl naturell yoghurt, rumstempererad
2 tsk salt
ca 8 dl vetemjöl eller lantvetemjöl

Surdegen:
Rör ut 24 g jäst i det ljumma vattnet och arbeta in rågsikten. Täck bunken med plastfilm och låt det stå varmt och dragfritt i ett dygn. (Jag brukar ställa den i ugnen, dvs om man inte ska använda ugnen till annat bak!)

Dag 2: Smula 14 g jäst i en degbunke och rör ut den med rumstempererad yoghurt. Tillsätt surdegen, salt och vetemjöl men spara lite till utbakningen. Knåda väl till en smidig deg, ca 10 min för hand. Låt degen jäsa övertäckt ca 2 timmar.

Arbeta degen på mjölat bakbord, dela den i 8 delar och rulla till släta runda bollar. Låt dem vila övertäckta i ca 10 min.

Kavla ut till ovaler ca 0,5 cm tjocka och lägg på smord plåt eller bakpappersklädd plåt.

Grädda genast strax över mitten i ugnen i 250-275 grader tills de fått fin färg, ca 5-8 min.

Låt bröden svalna något i en väl inlindad i bakduk. Servera gärna naan nybakta, de smakar som bäst då eller låt kallna helt och frys in dom för framtida bruk.

Lycka till med bakningen!

30 comments:

  1. Jag gillar naan sååå mycket, ett måste till indisk mat! Dina ser så fina ut! Tack för båda recepten! Kram

    ReplyDelete
  2. Åh, grymt att få receptet från någon som vet och kan! Tack tack tack!

    ReplyDelete
  3. Vilka fina bröd! Jag har aldrig vågat mig på att baka själv men nu har jag inga ursäkter. Igår gjorde jag en broccoli-dal som dessa hade passat ihop med perfekt. Tack för receptet!

    ReplyDelete
  4. Gjorde du dina i ugn eller stekpanna? Ytan blev så himla fin!

    ReplyDelete
  5. Tackar Hovkonditorn, kram :)

    Varsågod Kim!

    Ann-Louise, det är inte svårt alls testa vetja. Jag har gjort båda mina i ugnen (tycker de blir bäst då).

    Instämmer Johanna.

    ReplyDelete
  6. Allt bröd är ju så himla gott! Hoppas jag hinner baka mer sen när jag jobbar hemifrån. Ska absolut testa dina indiska recept, har aldrig ätit riktig indisk mat kan jag erkänna =)

    Ska bli spännande sedan när det dyker upp mer "mat".

    ReplyDelete
  7. a exakt detta bröd har jag gjort ett antal ggr,sååå himla gott.

    ReplyDelete
  8. Jag älskar naan, men har aldrig bakat egna.
    Kanske dags nu med dina fina recept?

    ReplyDelete
  9. Åhhh tack har letat efter ett naanrecept på nätet : ) måste testa ditt tack : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  10. Åh, vitlöksnaan! Underbart gott, vilket gör mig vansinnigt hungrig nu kl 22.00...

    Du har en award att hämta på min blogg om du har vägarna förbi.

    Kram Malin

    ReplyDelete
  11. Naan har jag faktiskt ätit, och älskat! Verkligen smaskigt, men jag skulle aldrig våga använda mig av en sådan där tandooriugn - jag såg hur man gjorde på TV och man riktigt hörde hur allt hår på armarna sveddes bort av hettan! Huu! Tur att det blir så gott så man får lön för mödan ;)

    ReplyDelete
  12. Ser ju farligt goda ut! Du är duktigt du =)
    Kramkram i massor!

    ReplyDelete
  13. Hihi nu ska jag sluta skriva och säga naanbröd :P Jättebra recept, verkar inte alltför komplicerat!
    Hoppas du kommer på något bra recept så du kan va med i utmaningen, annars kommer en ny chans med ett nytt tema nästa månad :D
    Kram

    ReplyDelete
  14. Åh det är såå gott med naan. Ska definitivt testa detta recept :-)!

    ReplyDelete
  15. Detta kan ju till o med frun i köket äta, hurra! Varianten med vitlök på låter som ett kanonalternativ till vanliga vitlöksbödet, smidigt dessutom att man kan förvara i frysen!

    ReplyDelete
  16. Hur gått som helst! Har gett dig en award. Kom och hämta den vetja.:-)

    ReplyDelete
  17. Hej igen goa Amy! Tant Gul hon hinner före oss både här o där ser vi:) Det är nämligen som så att även vi tyckte du var värd en award så nu har du fått två, inte illa. Du får gärna hämta din inne hos oss.

    ReplyDelete
  18. åhhhh vilket bra recept! tack!

    ReplyDelete
  19. din naan bröd ser ut verkligen fint
    den vackra bröden smakar nog
    jätte bra
    kram mamma

    ReplyDelete
  20. Jag har letat och letat efter ett bra recept på Naan, dom här måste jag prova!!

    ReplyDelete
  21. Dessa bröden är helt fantastiska! Har använt ditt recept ett flertal gånger och har gått hem varenda gång. Super med havssalt och vitlök, extra gott med någon härlig indisk gryta till.
    Tack för en fantastiskt inspirerande blogg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej och tack för dina fina ord Katrin! Blir glad att få feedback från er som följer bloggen och roligt att jag inspirerar :)

      Delete
  22. Bakar naan efter ditt recept just i detta NU! Degen blir jätteklibbig... inte alls mjuk och smidig. Bara kletig och kladdig. Kan jag köra i några extra deciliter mjöl?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ursäkta sent svar, ja du kan tillsätta mer mjöl. Mjöl är ju väderberoende och ibland behövs det mer eller mindre i degar dock ska denna degen gärna vara lite lös. Hur gick det, blev du nöjd med resultatet?

      Delete
  23. Hej! Går det göra i ordning degen på dagen och baka bröden på kvällen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Jag har själv inte testat men skulle nog ha lite mindre jäst i om degen ska jäsa längre. Berätta hur det blev om du testar det!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...