Monday, April 9, 2012

Buttermilk cupcakes med färska bär

"De smakar som våfflor!" Detta var vår spontana reaktion på de här cupcakesen och då pratar jag för hela familjen. De smakade faktiskt annorlunda än vanliga cupcakes gör. Kan det månne tro vara för att det är mannagryn i dom? Ja, inte vet jag men goda var dom! Om någon av er har bakat dessa skulle det vara intressant att veta vad ni tyckte om dem, kommentera gärna och berätta.


Buttermilk muffins redo för ugnen.

Buttermilk cupcakes med färska bär (12 muffins)
100 g smör
2 ekologiska ägg
1 1/2 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
1 dl mannagryn
1 1/2 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 msk potatismjöl
3 dl frysta hallon och blåbär (eller färska)
Råsocker att strö över
Vispad grädde till garnering

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader, varmluft.

Smält smöret och rör ihop det med äggen och filmjölken.

Blanda vetemjöl, mannagryn, strösocker, bakpulver och salt i en bunke.

Häll de torra ingredienserna i äggblandningen och vänd försiktigt ihop, det får gärna vara lite klumpar.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

Blanda potatismjölet med bären och strö dem över smeten, lämna överflödigt mjöl i bunken.

Strö lite råsocker över varje muffins och grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter.

Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig. Låt muffinsen svalna helt (annars smälter grädden).

Spritsa på den vispade grädden. Jag dekorerade med mjuka ätbara guldpärlor och färska jordgubbar.

Färdiggräddade buttermilk muffins!


Receptet kommer från Leila Lindholms blogg. (Jag fick det av min vän och trodde först att det var från boken Hello cupcake!)

40 comments:

  1. Jag har en gång bakat med mannagryn och tyckte det var gott! Dina cupcakes ser så fina ut! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kommer definitivt att baka med mannagryn fler gånger kram!

      Delete
  2. Att de smakar våfflor kan ju inte bli fel :D Mums!
    Haha ja jag undrar också vad dina kommentarer gör i skräpposten, konstigt att det blivit så på fler. Borde ju inte bero på nya datorn kan man tycka men är ju inte omöjligt!
    Hoppas er påsk blev fin, kramar

    ReplyDelete
  3. Våfflor i kakform, inte helt fel inte! Och mannagryn i låter ju helt klart annorlunda, som mannagrynsgröt i kakform då ju:)

    Ha en bra vecka,
    kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, inte riktigt som mannagrynsgröt i kakform ;) Tack detsamma!

      Delete
  4. Jag har aldrig bakat med mannagryn men jag ska defenitivt prova eftersom dina muffins ser vrålgoda ut!

    ReplyDelete
  5. Jag brukar göra bakverk med mannagryn men kan inte komma ihåg att jag gjort de med cupcakes.
    De måste vara supergott och får nog testa de,har inte riktigt kollat igenom hela hennes bok.Har den hemma,så de ska ja kolla in extra nu

    ReplyDelete
  6. Ser fantastisk gott ut =)
    Låter ju kanon gott med våffelsmak!
    Kram

    ReplyDelete
  7. Det lät som ett spännande recept och goda ser de onekligen ut att vara. Jag har faktiskt köpt den boken men ännu inte tittat så noga i den, kanske dags att göra ett djupdyk nu då :)

    ReplyDelete
  8. Jag tycker att mannagryn är toppen att baka med! Dina cup cakes skulle också vara fina som portionspajer på en spegel av vaniljsås. Men då får man ju ta ur dem ur formarna först. Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att jag inte tänkte på spegel av vaniljsås... well, next time!

      Delete
  9. Måste bara tillägga att min yngsta dotter som är en riktig estet, tycker att din header är ursnygg! Hon är djupt imponerad! Härligt att höra, elle rhur!?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh tackar så mycket, så glad jag blir! Hälsa henne så gott, kram!

      Delete
  10. Din header är underbar do not chanage a thing! Mannagryn lät som en bra ingrediens : ) måste testa
    : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  11. Det har maste testas. Jag gillar mannagryn och det ar nog nyttigare med mannagryn ocksa. Det ser riktigt mumsigt ut och fina var dem ocksa. Kram pa dig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, nyttigt blir det. De kändes inte alls så söta som normala cupcakes, kram!

      Delete
  12. Oj vilket spännande recept! Cupcakes som smakar våfflor måste ju vara goda. :) Hm, jag har också boken men har visst inte läst den tillräckligt noga för jag har inte hittat det här. Måste läsa den lite bättre tror jag. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jättegoda Tove och som sagt, det var inte i boken receptet kom ifrån utan bloggen!

      Delete
  13. Men åh, så goda! Får jag nog ta och göra en dag snart!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  14. De ser väldigt somriga och härliga ut :)

    ReplyDelete
  15. Så annorlunda med mannagryn i cupcakes, det får jag testa!

    ReplyDelete
  16. Jag såg någon som gjort mannagrynsgröt på en annan blogg och blev sugen och nu ser jag dina muffins som ser urgoda ut så det får bli mannagryn på inköpslistan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolut, mannagryn kan varieras i oändlighet. Om inget annat så blir det jättegott som frukostgröt :)

      Delete
  17. Måste bara skriva hur underbart detta recept är! Enkelt och de blir så fina! Har tagit utan bär och de jäser upp så fiiin fint! Tack för att du delat med dig av detta ljuvliga recept!<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Rebecca, så kul att du uppskattade det :) Jag har inte testat utan bär men det kanske jag ska härnäst!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...