Wednesday, April 18, 2012

Focaccia med körsbärstomater och basilika

Vilka underbara läsare jag har som ger mig feedback som kommentarer här på bloggen och via e-post med finfina mail men även på Facebook där jag också finns! Ett stort tack till er, ni förgyller min tillvaro och gör det så mycket roligare att blogga! :)

Smakerna i detta bröd gifter sig verkligen med varandra! Det enda jag saknade i receptet var någon form av ost, exempelvis mozarella eller fetaost. Nästa gång jag bakar focaccia ska jag definitivt ha med någon av dessa ostsorter i brödet!

focaccia

Focacciabröd med körsbärstomater och basilika (2 bröd)
25 g (1/2 pkt) färsk jäst
3 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl special
olivolja och flingsalt till plåten
1 ranka röda körsbärstomater på kvist
1 kruka färsk basilika
olivolja och flingsalt till utbakning

Gör så här
Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke.

Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter.

Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i cirka 35 minuter.

Sätt ugnen på 220 grader, varmluft.

Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar, knåda den lite och lägg på två oljade plåtar med lite flingsalt i botten.

Platta ut degarna tills de är cirka 1-2 cm tjocka och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30 minuter.

Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål, ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt. Tryck ner hela tomater och basilikablad i degen.

Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene, cirka 10 minuter.
Focaccia redo att bakas i ugnen. Jodå, basilikablad trycktes också ner efter att fotot hade tagits.

Buon appetito!

Receptet kommer från Leila Lindholms bok "A piece of cake".

16 comments:

  1. Jättefina bröd, har aldrig smakat på sådana men får kanske testa nu då, kram!

    ReplyDelete
  2. Dessa ser jättegoda ut, italienskt är bara så gott. /Cia

    ReplyDelete
  3. åh de är sååååå goda,mums.Ja gjorde olika variationer då jag gjorde dessa.favo var ost

    ReplyDelete
  4. Åhh vad gott. Har aldrig bakat Focaccia, men varit sugen flera gånger. Nu måste jag nog göra dessa snart. Ska nog ha både fetaost och oliver i mina bröd.

    ReplyDelete
  5. Åh nybakad focaccia är så gott! Kanske blir till helgen, mm.

    ReplyDelete
  6. Åh det var länge sedan. Detta är mitt favoritrecept på foccacia. Bakade det ofta i Kanada. Hade jag väl bjudit på det en gång var det stående önskemål från alla som testat sedan. Feta, vitlök, örter och oliver är favoritfyllningen.

    ReplyDelete
  7. Underbara bilder Amy jag älskar detta recept och varierar det på olika sätt beroende på middag. Leila kan hon : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  8. Åh, jag älskar focaccia! Bästa buffébrödet som smidigt bakas i en långpanna. Jag brukar trycka ned både tomater, oliver och fetaost i.

    ReplyDelete
  9. Vad fint detta bröd gör sig på bild.. och säkerligen i magen också! :)

    Javisst är det inspirerande och hjärtevärmande med uppmuntrande och intresserade bloggkommentarer, att få en bekräftelse på att någon läst det man vill förmedla...

    Ha en fortsatt fin vecka Amy!

    ReplyDelete
  10. Visst är det gott! Jag fick många frågor på foccacia efter jag hade länkat ut dig via FB .. Några undrade om tomaterna och ifall de blev mosiga men jag hänvisade till bilden :) Idag ska jag inhandla till spännande bröd. Har dock ett par surdegsbröd som ska levereras först. Grannar och vänner har börjat be - känns kul när det är uppskattat! En bra pesent :) underbart kul när det flödar positiv energi i bloggar och FB :)

    ReplyDelete
  11. Brödet är jättevackert, fina bilder! Har någon gång gjort samma och kommer ihåg att det var gott också. :) Man blir alltid glad av att titta in här så tack till dig också! :)

    ReplyDelete
  12. Tack :)

    Visst är det kul med feedback, att få en respons på det man gör!

    ReplyDelete
  13. Ja, kommentarer är härligt. Jag har många läsare som aldrig, aldrig kommenterar och visst är det lite synd. Med trehundra träffar på ett inlägg och bara fem kommentarer känns det lite snopet ibland. Men å andra sidan måste det finnas valfrihet att inte kommentera om man vill vara anonym. En del av mina äldre läsare klarar inte att kommentera även om de blivit visade hur man gör.

    Ditt bröd ser underbart ut! Jag är ingen brödälskare i stort men foccacia eller ciabatta lockar mig mycket. Mums! Kramar till dig och dina fina inlägg!

    ReplyDelete
  14. Det där receptet har jag spanat in jag med, ser så fint ut med tomaterna. Visst hade hon ett recept med tunt skivad potatis också, det ska jag nog testa!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...