Wednesday, April 4, 2012

Getostpaj med pinjenötter

Är du en frälst getostälskare? Det finns de som har lite svårt för det här med getost. Jag var en av dessa skeptiker förr. Sakta men säkert har jag lärt mig att tycka om denna speciella ost och i synnerhet i paj tycker jag att den smakar gott och sätter extra piff på rätten.

Pajen är också god utan getost med enbart purjolöksfyllningen och perfekt för buffén. Varför inte testa den till påsk vetja!
purjolökspaj
getostpaj
Getostpaj med pinjenötter
3 dl vetemjöl, (180 g)
125 g smör, kallt i bitar
2 msk vatten, kallt

Fyllning
2 st potatisar, kokta
225 g stor purjolök
2 msk smör
1 tsk salt
0,5 krm svartpeppar
3 st ägg
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl gräddfil
0,75 tsk salt
150 g getost (chèvre)
3 msk pinjenötter
Getostpaj redo att gräddas i ugnen.

Gör så här
Kör mjöl och smör till en smulig massa i en matberedare. Tillsätt vatten och kör snabbt ihop till en deg.

Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ formen kallt minst 30 min.

Sätt ugnen på 200°. Förgrädda pajskalet i ca 10 min i nedre delen av ugnen.

Skölj och skiva purjolöken, fräs den glansig och mjuk i smör. Smaksätt med salt och peppar.

Skiva den kokta potatisen och lägg ett tunt lager potatis i botten på pajskalet. Lägg purjolöken över.

Vispa samman ägg, grädde, gräddfil och salt och häll över purjolöken.

Täck ytan med skivad getost och strö på pinjenötter. Grädda i nedre delen av ugnen tills fyllningen stannat, ca 40 min.

Servera pajen varm eller ljummen. Kylförvarad paj kan ljummas 15-20 min i 150°.

Bon apétit!
pinjenötspaj

27 comments:

  1. Hmm va gott det ser ut. Sparar detta recept för jag MÅSTE bara testa hihi
    Kram i massor

    ReplyDelete
  2. Så gott det ser ut! Jag har också för några år sedan lärt mig att tycka om getost. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, för vissa av oss tar det lite tid att tycka om det :)

      Delete
  3. Oj den där pajen ser fin ut! Det blir inte så ofta att jag gör paj här hemma, helt utan anledning dessutom eftersom paj är enkel och god matlagning både till vardag som till fest!
    Ha en riktigt fin påsk:) kram

    ReplyDelete
  4. Jag gillar getost väldigt mycket! Min man är halvt om halvt skeptiker men börjar omvändas (jag är bra på det, hihi). Din paj ser fantastisk ut och vore toppen på en buffé tycker jag. Gärna till grillat på sommaren, istället för den eviga potatissalladen och couscousen... Kram!

    ReplyDelete
  5. Jag får nog sälla mig till skaran som har svårt för getost, men denna paj såg onekligen god ut... :)

    ReplyDelete
  6. oh jag är absolut en frälst getostälskare! Intressant egentligen hur smaker kan tilltala så olika för olika människor!

    ReplyDelete
  7. Om jag får lite mer tid på mig så kanske jag också kan säga "förr" så småningom. Tyvärr är jag fortfarande i nutid och klarar inte riktigt av den kraftiga smaken ännu. Men en riktigt fin paj, det är det!

    Glad påsk!

    ReplyDelete
  8. Vilken spännande rätt. Ibland går det bra med getost ibland inte beror på hur lagrad den varit.

    ReplyDelete
  9. Gahhh ser hur gott ut som helst kram sugen Sofia i Hjo

    ReplyDelete
  10. Japp, en getostfrälst till här! Kan tänka mig att det blir kanongott med pinjenötter på.

    ReplyDelete
  11. Mums, getost som är så gott :D Kul idé till en paj!
    Så härligt att ni ska iväg på lite spa-mys i helgen, perfekt att bara åka iväg och njuta :)
    Stor påskkram!

    ReplyDelete
  12. Räcker upp handen, här har du en getostfrälst till. Eller ja, ostfrälst överlag ska jag väl säga.
    Låter som en underbar kombo med pinjenötter, chevre och purjo. GOTT!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket god kombo, ha det nu så bra i Turkiet över påsken, kram!

      Delete
  13. Detta recept måste helt klart sparas :D! Mumms det såg jätte gott ut och jag ÄLSKAR getost.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...