Wednesday, April 25, 2012

Gröna blinier som passar bra till vårmenyn

Tänk att jag hade inte hört talas om blinier förrän bara för några månader sedan. Min vän Lena och hennes familj introducerade oss till rätten genom att bjuda hela familjen på blinier som förrätt på självaste nyårsafton! Lena och hennes fästman Jörgen är verkligen duktiga på det här med matlagning,  ja även deras barn är duktiga som ofta hjälper till i köket. Så himla goda deras blinier blev!

Blinier är en klassisk rysk rätt och här har jag gjort dom med hackad spenat i smeten för en extra vårlig touch! Blinier serveras med en klick smetana/crème fraiche, gräslök och valfri rom. Jag använde vegetarisk tång caviar som smakade mums i denna förrätt. Även barnen mumsade på för glatta livet... kanske trodde de att det var små plättar/pankisar de åt... ;)


Gröna blinier med spenat (4-6 port)
50 g fryst hackad spenat
1 stort ägg
1 ½ dl mjölk
¼ paket jäst, ca 12 g
¾ dl vetemjöl
1 dl bovetemjöl
1 krm salt
smör

Tillbehör
1 dl smetana/crème fraiche/kesella för magrare alternativ
1 dl hackad gräslök
1 dl vegetarisk tång caviar (i originalreceptet står det löjrom, sikrom eller algrom)

Tina spenaten. Dela ägget i gula och vita. Värm mjölken till max 37°.
Blanda jäst och mjölk i en bunke.

Vispa ner mjöl, äggula och salt. Låt jäsa övertäckt ca 1 tim.

Krama vätskan ur spenaten. Rör ner den i smeten. Vispa äggvitan till hårt skum och vänd ner.

Grädda 8–12 plättar i smör i en stekpanna.

Servera med  smetana/crème fraiche eller kesella (för magrare alternativ), gräslök och tång caviar.

Vegetarisk tång caviar

Receptet kommer från Arla Köket vår, nr 1 2012.

35 comments:

  1. Snyggt, gott och fräscht! Ser fluffiga och fina ut. Gjorde ju gröna pannkakor gör ett tag sedan som blev smarriga. Grönt är skönt!

    ReplyDelete
  2. Låter jättegott det här. Vegetarisk kaviar visste jag inte att det fanns..men nu vet jag!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jodå, det finns upptäckte jag själv senaste nyår då våra vänner bjöd oss på det!

      Delete
  3. Tångkaviar har vi spanat in i affären, men valet föll på "den gamla vanliga", mest för säkerhets skull... Men banne oss om vi inte ska ta och prova den i alla fall.

    Ser ljuvligt goda ut, dina blinier!

    ReplyDelete
  4. Åh vad gott det ser ut. Visste inte jag heller att det fanns vegetarisk kaviar.

    ReplyDelete
  5. Mums

    Russia Russia Russia helt overkligt nu att jag bodde i Moskva i 15 månader : ) så glad för den erfarenheten : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  6. Så fina blinier du fått till! Kram

    ReplyDelete
  7. Ser verkligen superfina ut, och goda! Lättätna dessutom.

    Kram Malin

    ReplyDelete
  8. Hmmm, undrar om jag inte ska göra dina blinier istället för sparris till förrätt på Valborg? De ser ju bara så goda ut. Jag har aldrig gjort med spenat i men det måste ju vara supergott!

    Tångkaviaren är en av 2000-talets bästa uppfinningar! Min vegandotter äter den så klart och jag köper bara den numera, även om inte hon ska vara med och äta. Kram ooh tack för härligt recept!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tycker jag du ska göra Erika! Det var jättegott med spenat i :)

      Ja, tångkaviaren är faktiskt mycket god, kram!

      Delete
  9. Blinier är riktigt gott just med de tillbehören! Slurp!

    ReplyDelete
  10. Blinier är ju en så god aptitretare :D Kul att ha spenat i smeten också!
    Jo tack jag mår bara fint! Senaste veckan har det blivit tyngre och tyngre både med andning och trycket neråt, kanske är det någon som börjar fixera sig redan :) Hur är allt med dig?
    Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och ännu tyngre lär det bli. Tur att du inte är höggravid mitt i sommaren, det är både varmt och tungt :)

      Delete
  11. Verkligen vårlig färgkombination och smarrigt såg det ut! :)

    ReplyDelete
  12. Jag har allt läst om blinier men aldrig gjort dem. Är det pankaksliknande eller?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite som pannkakor men ändå inte i och med bovetemjölet och den hårt uppvispade äggvitan... blir så gott!

      Delete
  13. Blinier är supergott. En mycket trevlig förrätt tycker jag. Jag sneglade faktiskt på nässlorna som stack ut genom grannens staket idag och funderade på att plocka lite. Gott alternativ till spenat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande med nässlor... har aldrig haft nässlor i matlagning eller bakning Remsan!

      Delete
  14. Så fina de blev! Brukar också använda tångkaviar när jag bjuder vegosar, det blir så tråkigt om man bara plockar bort det som vegetarianer inte äter. Alla ska väl få ha det lika festligt?

    ReplyDelete
  15. Blinier är ju så gott! Spenat i lät inte alls fel och tångkaviar, klart spännande.

    ReplyDelete
  16. Blinier äter man ganska mycket här i Finland (vi är ju så nära Ryssland...) under vårvintern och vi åt faktiskt också sådana på nyårsaftonen! De här var spännande, med spenat i. Jag brukar göra plättar med spenat i och de tycker barnen åtminstone massor om, så kan tro att de skulle gilla de här också. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, närheten till Ryssland gör säkert sitt till :)

      Delete
  17. Blinier är ju så gott och perfekta att ha med på alla vårens picnics. Jag har aldrig provat att ha spenat i men det låter som en strålande idé! Ha en skön helg!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...