Tuesday, April 17, 2012

Ja visst gör det ont när knoppar brister...

varför skulle annars våren tveka? Karin Boye visste vad hon talade om när hon diktade minsann. Idag har vi haft ett mycket märkligt väder, där det har svängt från ytterlighet till ytterlighet. Vad säger ni om blåst, regn, snö och strålande solsken? En riktig blandning av allt, precis som om vädrets makter inte riktigt har bestämt sig för om det är vår eller inte. Ett riktigt aprilväder med andra ord! Turligt nog har det sistnämnda dominerat vilket gillas för solen säger väl ingen nej till?

Vädret till trots bjuder jag idag på en fräsch vårsallad med syrlig fetaost och fina vårprimörer såsom rädisa och melon. Denna melon- och fetaostsallad blev ett riktigt fint tillbehör på vår middagsbjudning för ett tag sedan och passar även bra som bufférätt om du hellre skulle vilja servera den så.

Melonsallad med fetaost (buffé till ca 8 portioner)
1 cantaloupemelon eller honungsmelon
1 gurka
20 rädisor
1 citron
1 dl olivolja
150 g fetaost
1 kruka gräslök
svartpeppar och ev flingsalt


Skala, dela och kärna ur melonen och gurkan. Skölj och ansa rädisorna. Skär melon, gurka och rädisor i tunna skivor.

Pressa ur citronsaften och blanda den med olivoljan. Blanda dressingen med melon och grönsakerna.

Smula fetaosten och skär/klipp gräslöken.

Lägg melonsalladen på ett fat. Strö över fetaost och gräslök. Strö över svartpeppar och ev flingsalt.

Servera melonsalladen med ett gott bröd.

(I originalreceptet så serveras det även ca 20 tunna skivor skinka till salladen.)

23 comments:

  1. Vaknade till snö idag. Sen har det varit soligt men kalla vindar. Ja, våren är härlig!
    Vilken underbar sallad!!

    ReplyDelete
  2. Vilken fräsch sallad, ser supergod ut!

    Vi har inte fått någon snö, glad är jag för det. tror jag hade gått in i en depression om det kommit snö här. Här skiner solen, men ganska så kyligt ändå.

    Kram Malin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det snöade lit kort på förmiddagen men det var inget som blev kvar som tur var!

      Delete
  3. Mums vilken sallad gahhh vill ha. Ska kolla med sambon om första helgen i juni men jag är på om jag får ; ) kram Sofia

    ReplyDelete
  4. Melon och rädisa var nytt, men låter gott! Gillar när det dyker upp fräscha sallader på bloggarna, det är ett vårtecken det.
    Ja, det låg någon form av snö/hagel i morse, snacka om chock!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fräscha sallader är verkligen vårtecken, bra sådana!

      Delete
  5. När jag cyklade till jobbet imorse insöp jag vårluften och njöt av solen i ansiktet. Tänkte nu är det äntligen vår! Blev helt paff när jag kikade ut vid lunch och det snöade :-(
    Din sallad däremot ger mig en känsla av sommar, grillat, bufféer, strandmat... Ljuvligt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Förstår din förvåning... det var likadant här med!

      Så härligt att jag kan förmedla denna ljuvliga känsla!

      Delete
  6. Snö är trist, melon är gott! Jag letar recept inför kommande studentfirandet i maj. Kanske kan denna vara nåt? Tack för tipset, måste provätas. Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, detta kan definitivt vara något till firandet. Kram!

      Delete
  7. Gillar fräscha sallader och melon och feta ihop är gott! Hoppas vädret snart blir varmt och soligt :) Kram

    ReplyDelete
  8. Ja vi hade samma härliga väderkontraster här igår, toppat med lite hagel ;( Nej, nu får våren komma på riktigt tycker jag! Men vi får hoppas att solen ligger och laddar för att lysa hela långa sommaren, I wish!! Så vi kan njuta av sallader som denna som låter underbart fräsch till lite grillat.

    ReplyDelete
  9. Jättefin sallad, fräscht och gott! Det är verkligen härligt att se alla vårinspirerade sallader som poppar upp i matbloggarna nu - det nyckfulla vädret till trots.

    Jättefina bilder i din nya header, förresten!

    ReplyDelete
  10. Jättefin sallad pasar nog till mej, jag måste göra den. kram mamma.

    ReplyDelete
  11. Mmm....underbart med salt fetaost mot den söta melonen. Definitivt en favorit på sommaren! Gott gott!

    ReplyDelete
  12. ÅH den salladen lät verkligen sommarfräsch och god! Kanske man ska prova någon gång :)
    Det låter som du har fullt upp i vardagen som alltid, är ju så det är :) Vi har det bara fint, är ju mest ledig nu så går och längtar efter jobb medan jag faktiskt kan jobba!
    Kram

    ReplyDelete
  13. Oj vilket smaskigt recept. Melon i sallad är så himla fräscht. Här hade vi också knasigt väder igår, hagel, regn, snö och varannan minut solsken!

    ReplyDelete
  14. Cantalopemelon är min absoluta favoritmelon. Salladen ser riktigt färggrann och god ut!

    ReplyDelete
  15. åh så somrigt detta ser,ja du här kom de hagel,regn o snö.usch usch.Man får nog börja äta sommarmat och hoppas att värmen kommer tillbaks.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...