Sunday, April 29, 2012

Klassiska engelska scones

Brukar ni överraska nära och kära med scones på frukostbrickan? Nu när det råder långledighet hemma hos oss brukar vi unna oss den här sortens frukost. Att bara sitta hela familjen samlad och njuta är verkligen underbart! Jag har sagt det tidigare (fast i andra ordalag) och säger det igen; scones är så himla gott, går snabbt att svänga ihop och doftar härligt på frukostbrickan.

Gillar ni inte klassiska engelska scones kanske ni vill testa tranbärsscones, saffransscones eller varför inte härligt gräddiga scones som jag bakat tidigare.

Sconesen får en fin yta av råsockret. (Dessutom så smakar de godare av det också!)

Leilas klassiska engelska scones (8 pers)
7.5 dl vetemjöl
0.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
0.5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 st ekologiskt ägg
2 dl mjölk 3%
ekologiskt ägg, mandelspån och råsocker till pensling (Jag tog enbart råsocker då mandelspånen var slut hemma.)

Gör så här
1. Sätt ugnen på 250 grader, varmluft.

2. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke.

3. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.

4. Vispa samman ägg och mjölk.

5. Blanda vätskan med de torra ingredienserna till en deg.

6. Platta ut degen, cirka 3 centimeter tjock på mjölat bakbord och skär dem i trekantiga bitar.

7. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, pensla med ägg och strö över mandelspån och råsocker.

8. Grädda tills sconesen får en gyllene färg, cirka 10-15 minuter.

Receptet kommer från Leila Lindholms bok A piece of cake.

22 comments:

  1. Ja, scones är så underbara, kunde äta dessa dagligen :) DIna är så fina, kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, vi delar ju samma passion för scones du och jag :)

      Delete
  2. Supergott med scones, nygräddade med smör och ost, mmmm!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  3. Hade jag inte varit den som är hungrig redan innan jag vaknar och kräver frukost omedelbart när jag slår upp ögonen hade jag gärna fixat lyxfrukost av detta slag åt mig och maken varje helg... ;) Nu får vi nöja oss med lyxigt eftermiddagsfika istället! :)

    Scones måste verkligen vara det enklaste sättet att fixa gott och hembakt bröd på kortast tid!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, scones är verkligen smidigt och enkelt samtidigt som det är riktigt gott också. Win/win situation alltså!

      Delete
  4. ja älskar oxå engelska varianten,så mycket godare än svenska scones.

    ReplyDelete
  5. Det var länge sedan jag gjorde scones, får nog snart bli en omgång!
    Tack för tipset!

    ReplyDelete
  6. Det är så gott med en klick lättvispad grädde, Philadelphiaost och jordgubbsmarmelad till engelska scones- like a piece of heaven!

    ReplyDelete
  7. Det här receptet är så himla gott, har oxå bakat dessa.!!

    ReplyDelete
  8. Nja, ska väl inte säga att det brukar hända fööör ofta att jag bakar scones till frukost. Men det har hänt! Har inte testat den här varianten, men de ser fina ut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag trodde ni bakade scones ofta Kim... tji fick jag!

      Delete
  9. Finns det något bättre än långsittarfrukostar på lediga dagar, bästa starten är det helt klart!
    Vi har också provat Leilas scones, men utan socker på, och de är jättegoda.

    Hoppas du har haft en härlig helg och fått njuta riktigt:)

    Kramar.

    ReplyDelete
  10. Frulle är inte min grej, men scones är lättätet och väldigt gott. Jag fikar gärna hos Espresso house - deras scones är toppen! Fast dina ser finare o godare ut... Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ju lite olika det där med frulle... tur det kanske!

      Delete
  11. Ser kanon smarrigt ut!!
    Jag vill önska dig en trevlig Valborg!
    Kram i massor

    ReplyDelete
  12. Hå hå, frukostbröd som jag kan fixa! Ser nämligen inget om knådning :-) Fick en dålig erfarenhet av scones på hemkunskapen i skolan men det var ju inte sconesens fel utan mitt eget, jag måste ju ha gjort något fel. Jag sparar det här och gör till frukost någon av våra helgfrukostar på landet då Mannen gärna drar sig lite längre än mig. Han skulle ramla av stolen om han blev bjuden på nybakade scones :-) Bara det är ju värt det!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...