Friday, April 20, 2012

Kokos och ananas cupcakes

Fredag är här och vet ni vad? Meterologerna har spått härligt varmt väder framöver, ljuvligt säger jag för värme det behöver vi alla nu. Let the spring come please!

Idag bjuder jag på riktigt smarriga cupcakes som blir saftiga och smakrika av den rostade kokosen. Dessutom fick de riktigt god smak av de torkade ananasbitarna jag hade i. Kan tänkta mig att färsk eller konserverad ananas också blir en hit i dessa godingar. Testa gärna och berätta för mig hur de blev i så fall!

Tycker ni att spritsningen blev fin? Jag har använt dekorationsspruta med 8 tyllar från Style & Fun stuff. Som ni ser blir resultatet finfint med dekorationssprutan, jag är helnöjd!
Festliga kokos och ananas cupcakes. I bakgrunden syns de som är toppade med ananas- och mangomarmelad, slurp!
Kokos och ananas cupcakes (12 st)
1 dl riven kokos
100 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
finrivet skal av 1 lime
1 dl gräddfil
ca 50 g torkad ananas skuren i mindre bitar
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Gör så här
Sätt ugnen på 175°C.

Rosta kokosen lätt gyllene i en torr och het stekpanna. Låt svalna. Mixa i matberedare till ett fint pulver.

Vispa smör och socker ca 5 minuter med elvisp. Tillsätt äggen under fortsatt vispning. Tillsätt citronskal och gräddfil och vispa till en jämn smet.

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en separat bunke.

Tillsätt mjölblandningen, ananasbitarna och kokosen i smeten. Rör försiktigt ihop.

Fyll smeten i muffinsformar (gärna ställda i en muffinsplåt). Grädda mitt i ugnen ca 15–20 minuter eller längre beroende på ugn. Prova gärna med en sticka, den ska inte vara kladdig.

Låt muffinsen svalna helt.

Limefrosting
50 g rumsvarmt smör
4 dl florsocker
150 g färskost t ex philadelphiaost
finrivet skal av 1-2 lime
Ev citrusfruktsmarmelad eller annan marmelad (Jag tog ananas- och mangomarmelad.)

Gör så här
Vispa ihop smör och florsocker med elvisp. Tillsätt färskost och limeskal. Vispa smeten slät.

Toppa eller spritsa varje muffins med frosting, 1 tsk apelsin- och citronmarmelad och garnera efter valfritt tycke/smak. Jag tog ananas- och mangomarmelad på några cupcakes och garnerade med kokosflingor och rivet limeskal på de övriga.


Denna bok har riktigt många fina recept, rekommenderas!

Dessa cupcakes är även mitt bidrag till Kokboksutmaningen hos Fika med Eleonore som denna månaden har temat exotiska frukter.

14 comments:

  1. Så vackra cupcakes, ananas och kokos är en bra kombo! Kram

    ReplyDelete
  2. Mumma! Ska testa när jag kommer hem å återkommer :-) tack för receptet!

    ReplyDelete
  3. De ser fina ut, du har lyckats jättebra med spritsningen! Och ananas och kokos är gott ihop! Just nu blandar jag in kokosflingor i det mesta (nå, inte riktigt, men en daglig dos kokosflingor i någon form blir det). :)

    ReplyDelete
  4. åh så somriga och fina.pinacolada cupcakes är ju så gotti gott.
    Använder oxå torkad ananas.

    ReplyDelete
  5. heja meteorlogerna, hoppas de har rätt och att det är vår i luften!
    Vilken god smaksättning du har på de fina kakorna, så somrigt. Och tack för att du påminde oss om utmaningen, vi har ju också ett bidrag att slänga iväg:)

    Hoppas nu du får en riktigt fin vårhelg,
    kram.

    ReplyDelete
  6. Vilka läckra cupcakes! Och måste berömma din frosting, den ser jättefint ut och verkar hålla ihop så fint med den där höga spritsningen också! Trevlig helg! Jag längtar efter värmen!

    ReplyDelete
  7. Sedär, kokos, som du säkert märkt gillar jag kokos mycket. Det är det som är så roligt man kan ju ha det i både mat och bak. Mitt bidrag till kokboksutmaningen kommer imorgon. Blir lite god sorbet!! Ha en fin fredagskväll kram /E

    ReplyDelete
  8. JA!!! Vår vill vi ha!!!! Dina cupcakes hade gärna fått stått på mitt bord ikväll så härligt fluffiga,de ser jättgoda ut!
    ha en skön fredagkväll:) Kram

    ReplyDelete
  9. Mmm... Låter grymt goda! Fasen jag tänker hela tiden jag ska få ihop något till den där utmaningen. Exotiska frukter borde inte vara så svårt.
    Ha en skön helg! Kram.

    ReplyDelete
  10. soooooooooooo cute & lovely...wish to be your neighbour..:D

    Tasty Appetite

    ReplyDelete
  11. Mums, dessa verkar ju otroligt smarriga! Tusen tack för ditt bidrag :D Är så kul att så många vill vara med nu också och att det sprider sig.
    Haha duktig du var som svepte glaset, som du säger har det ju inte mycket med att vara gottegris att göra. Man gör det mest för att bli av med det snabbt :P
    Tack, det receptet ska jag hålla utkik efter! Äter hellre bönor och linser än en köttbit :)
    Kram

    ReplyDelete
  12. Åhhh låter som en bok för mig tack för tipset : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  13. så fina och goda ser ut dina ananas cup cakes
    kram mamma.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...