Thursday, April 12, 2012

Lakritsparfait på självaste lakritsdagen!

För ni vet väl om att det är internationella lakritsdagen idag? Det har blivit så poppis nu att ha lakrits i både bakning och matlagning... och visst är det gott med lakrits! Tycker ni om lakrits eller tycker ni det är något som ni definitivt kan vara utan?

Det här med lakrits är nog typiskt svenskt. Åker man utomlands tycker de flesta inte om lakrits... nåja i alla fall inte i den form vi har dvs saltlakrits som djungelvrål och turkisk peppar! Sötlakrits däremot kan en och annan tycka om.

Denna parfait svängde jag och min fina svägerska Madde ihop för ett tag sedan när vi hade familjemiddag. Madde är, precis som resten av oss, helt galen i lakrits!

Turkisk pepparbitar i olika storlek och hallon gör denna parfait till en riktig höjdare. Dock hanns den inte smakas av just vid detta tillfället men jag hoppas att jag vid nästa middagstillfälle får bjuda på den... en favorit som helt klart kommer att göras i repris, count on it!
lakritsparfait



Lakritsparfait (4-6 port)
10 karameller turkisk peppar
4 äggulor
1 tsk lakritspulver
1 dl florsocker
4 dl vispgrädde
Ev lakritsflingor eller lakritsströssel till garnering

Gör så här
Krossa hälften av karamellerna fint i en mortel och resten grovt. Rör ihop dem med äggulor, lakritspulver och florsocker. Vispa grädden och vänd ner.

Häll smeten i en form, ca 1 liter. (Jag använde istället portionsformar i silikon.)

Frys 4-5 tim. Doppa formen i varmt vatten och stjälp upp parfaiten på ett fat. Låt stå i kyl ca 15 min innan servering.

Servera gärna med hallon, just kombinationen lakrits och hallon blir så smarrigt!

Tips 1. Vi la lakritsströssel i botten på silikonformen och sedan hällde vi över smeten. När du ska servera stjälper du upp din parfait och får en snygg garnering utan större ansträngning!

Tips 2. Lakritspulver av god kvalitet hittar du i specialbutiker och på nätet.

lakritsglass
Lakritsparfait redo för frysen...

Enjoy!

36 comments:

  1. Mums!

    Jag tycker väldigt mycket om lakrits, både söt- och saltlakrits. Det är mycket populärt med sötlakrits i Finland där det finns ett antal stora godistillverkare som har sötlakrits som specialitet. När jag var liten åt jag ett kvarts kilo sötlakrits på en kväll och hade sån magknip följande dag att jag inte ens kunde gå upprätt. Efter den incidenten är jag lite försiktig med lakrits... ;)

    Ha en trevlig Lakritsdag! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, en kvarts kilo sötlakrits låter mycket! Här äts det som mest 2-3 bitar...

      Delete
  2. Ja, lakrits är gott och nu när jag bor utomlands uppskattar jag det ännu mera. Tur att vi har snälla föräldrar som skickar lakrits till oss med jämna mellanrum :) Lakritsparfait låter mums! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det förstår jag Hovkonditorn. Minns barndomens resor till bl a Indien och hur mycket jag saknade lakrits (och då var vi inte iväg så länge max 3-4 veckor!).

      Delete
  3. Jga kan tycka en bit lakrits (salt!!) då och då kan vara gott, men det är inget jag saknar när jag bor utomlands, men det kan verkligen vara gott i desserter. Laktrits creme brulee är tex också gott, och det verkar din parfait också vara!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Va bra att du inte saknar det... kanske reser du hem till Sverige och får din lakritsdos då? Själv skulle jag definitivt sakna lakrits men det kanske är psykologiskt just för att man vet att man inte kan köpa det?

      Delete
  4. Hade ingen aning om att det var lakritsdagen idag. Men lakrits, ja det tycker jag om. Har kommit att gilla salmiakki-chokladen väääldigt mycket.
    sv: jo det har varit väldigt mycket sjukstuga i början av det här året. Men det är väl så det är med en 2 åring som går på dagis.

    Hoppas du för övrigt haft en fin dag! kram Emma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har inte testat salmiakki-choklad, måste åtgärdas!

      Delete
  5. När jag var barn älskade jag figuren Lakritstrollet i tidningen Pellefant! Jag är fortfarande helt tokig i lakrits, men söt ska den vara, eller stark som turkisk peppar. Saltlakrits föråt jag mig på under min sista graviditet.. Jag har ett toppenrecept på lakritskolor, överdragna med choklad: http://www.erikasfunderingar.blogspot.se/2011/11/sockerbagare.html

    Kram från lakritstrollet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lakritstrollet minns jag mycket väl från Pellefant!

      Delete
  6. Mmm, smaskens, jag är helsåld på lakrits. Visste faktiskt inte att det var lakritsdagen. Har däremot hört att det är linssoppans dag idag. Verkar finnas minst en maträtt eller råvara för varje dag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jodå, både linssoppan och lakrits får samsas denna dag!

      Delete
  7. Lakris som är sååå gott!! När jag bodde i USA fick mina föräldrar skicka riktig saltlakris till mig. Finns ju inte där...Djungelvrål och turkisk peppar!!
    Den här parfaiten verkar hur god som helst!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan förstå att dom skickade lakrits till dig! Tack parfait var mycket god.

      Delete
  8. sv: tack så jättemycket :D

    Djungelvrål är ju underbart :)
    Jag visste inte att det var lakritsdagen, jag hade ju också kunnat baka nånting med lakrits idag, attans! Din parfait där ser ju lite lockande ut ;)

    ReplyDelete
  9. Ja inte visste jag att det finns en lakritsdag. Gillar lakrits. Gärna sötlakrits. Men har inte riktigt kommit igång med det i dessert- ellermatform. Kan kanske vara på grund av att övriga fmailjen inte alls gillar lakrits.

    ReplyDelete
  10. Jag hade inte en aning om att lakrits hade en egen dag! Haha men det är väl klart om kanelbullen har en då vill ju lakritsen också ha en;) Din parfait ser jättegod ut! Den ska testas framöver

    ReplyDelete
  11. Jag läste faktiskt om lakritsdagen på en träningsblogg, av alla bloggar. :) Själv är jag inte alls förtjust i lakrits trots att många i Finland också är det, åtminstone på basen av mängden lakrits- eller salmiaksmaksatta produkter det finns i butikerna. Din parfait ser ändå god ut, fast jag tror jag skulle lämna bort turkiska pepparn. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Träningsblogg, det var verkligen annorlunda! Men Tove, lakrits som är så gott!

      Delete
  12. Just ja igår var det Lakritsdagen, men är dock inte så ledsen att jag missade det, är ju inte så förtjust i lakrits :)
    Jo jag dricker fortfarande te faktiskt och har inte fått någon halsbränna av det heller. Jag har ju mina wasabinötter istället som jag älskade innan men nu inte klarar av :P
    Hoppas du haft en fin vecka, stor kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är du inte, det som är så gott! Jaså wasabinötter... hoppas du kommer att tycka om dom igen sen då, kram!

      Delete
  13. Åhh vad gott blev allt lite sugen på lakris nu :-)

    ReplyDelete
  14. Anki är fullkomligt tossig i saltlakrits och salmiak av alla de sorter, dock inte sötlakrits. När vi reser utomlands så packas det alltid ner ett rör (10-pack) Lakrisal så det inte är någon fara för överlevnaden:) Håkan däremot är mer en chokladdiggare, men klagar inte nämnvärt över en bit lakrits:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ojdå, lakrisal med. Då är Anki på min nivå (nästan!) Choklad är ju också så gott, mums!

      Delete
  15. Lakritsparfait var ett av de recept jag stötte på när jag hade köpt lakritspulver och ville testa olika recept. Så detta ska jag testa vid tillfälle, för det måste vara ljuvligt gott.
    Om du gillar lakrits i desserter så måste du testa Kims chokladmaränger men choklad-& lakritskräm och vaniljglass till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för tipset om Kims maränger. Ska spanas in, kram!

      Delete
  16. Den parfaiten låter riktigt god. Jag gillar salt lakrits men inget jag saknade när jag bodde i Kanada. Jag firade också dagen lite med minicupcakes med lakritschokladfluff, grymt goda.

    ReplyDelete
  17. :)
    Blev de goda och tyckte även barnen om dem? Kanske lite för stark-salt smak?
    *kramar*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, nej barnen åt glasspinnar och vi vuxna åt dessa kram!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...