Sunday, April 22, 2012

Macarons, macaroons och makroner

Jag är väl den sista inom mat- och bakbloggsvärlden som ännu ej bakat mina egna macarons förmodar jag? Check säger jag, för nu är de gjorda! :)

Ojojoj, ljuvligare sagolika små bakelser/kakor får man nog leta efter! Så goda de är och en sann fröjd både för ögat och gommen. Det kommer att bakas mer makroner i mitt kök inom en snar framtid, var så säkra!

Macarons, macaroons eller makroner som de också kallas är små underbara franska bakverk som är en blandning mellan biskvier och maräng. En makron ska vara lite seg i konsistensen och får inte vara torr och frasig.

För ett tag sedan fick jag ett fantastiskt set från Ninas mat innehållandes en Léuké silikonmatta för att göra stora macarons/whoopies samt en stor dekoreringspenna Léuké Decomax med sex munstycken i silikon.

Underbara hjälpmedel för en macarons amatör som mig. Spritsandet underlättades verkligen av Decomax som är en bra produkt att arbeta med och mattan gjorde att macaronsen blev sådär segmjuka inuti och krispiga på ytan.

Macaron med ros essens kan det vara något att ha? Jodå, smakade mums och visst ser den sagolik ut?!

Hallon macarons

Leilas franska macarons (25 macarons/50 mandelkakor)

Grundrecept mandelkakor
4 st ekologiska äggvitor
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Gör så här
Sätt ugnen på 150 grader.

Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng.

Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker. Jag siktade mandel och florsocker två gånger. Detta för att det inte ska vara större mandelbitar i makronerna samtidigt som det ger mer släta och fina makroner.

Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som femkronor, på en Léuke macaronmatta. Vanligt bakplåtspapper kan användas men risken är att kakorna blir torrare. OBS! Använder du bakplåtspapper, se till att du har en rak plåt annars "glider" de i ugnen!

Låt kakorna vila på plåten 15 minuter (helst lite längre, jag lät kakorna vila i 40-45 min). Att vila kakorna innebär att de torkar lite på ytan, på detta vis förhindras dem från att spricka i ugnen och ytan blir glansig/krispig och inkråmet blir mjukt.

Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de skall vara lite mjuka i mitten. Här gäller det gäller att känna sin ugn. Är det för varmt så spricker dom och är den för kall spricker de också. Olika ugnar bränner lite olika. Det gäller att ha fingertoppskänsla helt enkelt!

Låt kakorna svalna.

Grundrecept smörkräm
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st ekologisk äggula
Några droppar valfri hushållsfärg

Hallonmacarons/Rose macarons
röd hushållsfärg/pastafärg
2 msk hallonsylt eller 1-2 droppar rose essence

Smörkräm
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Vispa ner äggulan.

Färga macaronsmeten med röd hushållsfärg/pastafärg. Smaksätt krämen med 2 matskedar hallonsylt eller 1-2 droppar rose essence. (Jag delade smeten och tog några med hallonsylt och några med rose essence, eftersom jag ville testa båda smakerna.)

Spritsa/bred ut krämen på undersidan av mandelkakorna. Lägg resten av mandelkakorna över som lock.

Tips! Macarons bör inte bakas när det regnar, eller när det är regn på gång, eftersom de spricker mycket lättare då!

Rose essence inköpt i England.
Grundreceptet är Leila Lindholms men jag har lagt till min egna twist med rose essence smaken!

Dessa macarons är även mitt bidrag till månadens sötsak som den här månaden har temat sagolikt.

Rosafärgade macarons som till och med smakar ros... underbart och känslan för mig är sagolik!

48 comments:

  1. Så fina Amy!
    Jag har länge velat göra dessa söta bakverk. Inte för att äta själv, men bara för att det ser roligt ut och man kan alltid ge bort eller så..
    Vi kan väl ta en pysseldag framöver.
    Krama familjen!

    ReplyDelete
  2. Så fina och lyckade macarons du bakat! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, ren tur tror jag att jag fick dom så fina ;)

      Delete
  3. Superfina är dom. Jag har aldrig bakat macarones men jag har mandelmjöl hemma, så det är väl bara att sätta igång...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej,

      Vad fina det blev! Jag har inte blivit nöjd med mina faktiskt. Har inte fått till dem riktigt. Sist fastnade de på mattan dessutom. Var kanske för snabb med att plocka bort dem.

      Kram Malin

      Delete
    2. Tack Tina och Malin, jag hade nog tur :)

      Delete
  4. Va snygga! Och det är dina första, mina blev verkligen inte så där snygga på första försöket. Fast jag hade ju faktist ingen aning om vad jag gjorde, vilket jag tror att du har.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läste på om dom på fredagskvällen och tänkte att nu i helgen ska de små rackarna bakas!

      Delete
  5. Wow, mig tog det flera gånger att få dem att ens likna macarons. Grymt snygga och det på första försöket, respekt ;)

    ReplyDelete
  6. Vilka fina!!! Jag skulle också vilja ha den där siliconmattan, men bakar inte macarons så ofta att det är värtd et. Men mina blev mycket riktigt lite torrare än vad de jag köper brukar vara.

    Jag tror inte att du har haft tur. du är väldigt duktig och inspirerande! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, bakar man inte mycket kanske en sådan matta känns lite i överflöd... kanske får du vinna en sådan här på bloggen framöver vem vet ;)

      Tack Erika, att inspirera är den främsta motivationen till att blogga för mig kram!

      Delete
  7. dem blev fina,och ja hade oxå turen med mig då ja gjorde mina allra första macarons och lyckades.härlig känsla.
    Åh va glad ja blir för din skull att du fått mattan,har en sån själv.decomaxen är underbar,älskar den.perfekt till o spritsa cupcakes med o annat gott

    ReplyDelete
  8. De ser jättefina ut, Amy! När jag gjorde makroner sist så flöt de ut och blev stora som tefat... Kommer inte göra makroner utan matta fler gånger! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag spritsade några på bakplåtspapper också eftersom alla inte fick plats på mattan. Skillnaden var att de blev torrare och lite tjocka för mig. De på mattan blev lagom!

      Delete
  9. De blev jättefina. Du lyckades verkligen bra första gången. Jag ska nog införskaffa rätt grejer till mina macronbak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror det var hjälpmedlen som hjälpte mig mycket. Sen har jag senaste dagarna läst en hel del om macaronsbak och fått bra tips och trix!

      Delete
  10. jag har aldrig heller bakat macarons, och det kommer nog inte att bli av heller tror jag :) jag får skylla på att jag bor i gbg och att det nästan alltid är regn eller på väg att börja regna här ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja skylla på regnet det kan man ju alltid göra! ;)

      Delete
  11. Är du säker på att du inte köpt dom på ett café...:) Nej då Amy, vi bara skämtar! Dom är verkligen helt makalöst fina, ser ju helt felfria ut i våra ögon! redig tös.

    Och nej, vi har aldrig bakat några makroner, Anki har faktiskt inte ens smakat på någon endaste! Dom enda makaronerna vi kockar till är dom du ser i vårt kök idag:)

    Ha en riktigt fin vecka,
    kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolut Mårtensson, det går nämligen inte att köpa i den här lilla hålan jag bor i... :D Fråga maken vad jag höll på i köket... han tyckte nog jag blivit lite tossig! (Inte riktigt felfria... hallonmacaronsen har några småbubblor som ni ser på fotot men det blir nog så...)

      Ja makaroner är finfint att kocka det ;)

      Delete
  12. Jag har varken smakat Macarons eller bakat. Kanske ska göra det?
    De är så fina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tycker jag du ska testa Milla, de smakar gott och är som små munsbitar.

      Delete
  13. Så vackra de blev! Och nej, jag sluter mig till skaran som aldrig bakat macaroons!

    ReplyDelete
  14. Nu har vi spenderat lite tid med att försöka hitta något sätt att köpa indiska kryddor mm på nätet och vi hittade faktiskt några lovande sidor. Har du provat att handla kryddorna över internet någon gång? Vi hittade denna sidan som verkar ha hur mycket som helst och vi tänkte tipsa dej lite, kanske något att prova? Eller kanske har du redan provat dom? Vi tänkte att vi hör med expertisen innan vi beställer:)

    http://www.indiskkryddor.se/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, jag har aldrig handlat indiska kryddor via internet. Länken ser lovande ut men ack så dyrt om ni jämför med att köpa på plats i Indien. Minst 5 gånger dyrare priser om inte mer! Även jämfört med Indian Food House i Göteborg är varje kryddpaket minst 8-10 kr dyrare. Har de någon fraktkostnad? Hade jag varit i era skor hade jag ändå beställt bockhornsklöver... och hing som används så lite till varje maträtt kan ju också rekommenderas att beställas för 35kr burken.

      Ska ni beställa?

      Delete
  15. Så fina macarons! Mina första såg inte ut så där (de gör de inte ännu heller...). Du lyckades verkligen jättebra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tror jag inte på Tove, tror du gör jättefina macarons om man ser på allt annat fint du bakar!

      Delete
  16. Super fina vännen! Jag vill önska dig en kanon fin måndag så syns vi imorgon ;-)
    Kramkram

    ReplyDelete
  17. Vad fina! Du lyckades verkligen på första försöket! JAg har gjort dem en gång och det gick inte alls bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, jag blev helnöjd med resultatet för det var ändå regn i luften så att säga.

      Delete
  18. ÅH så fina dina macaroons blev, visst är de gudomligt goda! Speciellt när man gör dem själv ;) Skulle också vilja ha en sån matta, har bara decomax-spritsen. Dock inte sett se säljas separat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanske lottas det ut en matta här på bloggen Eleonore, du får hålla utkik! :)

      Delete
  19. Superfina!

    Jag har inte gjort macarons ännu, men det måste verkligen bli av. Är bara lite feg, kan inte ta ett misslyckande... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte kommer du att misslyckas, kan jag inte tänka mig!

      Delete
  20. Wow, vilka fina makroner du åstadkommit, Amy! Imponerad! Jag har också samma makronmatta med sprits, men jag har ännu inte riktigt blivit kompis med mattan. Mina makroner fastnade sist så halva makronen blev kvar på mattan. Och det är som du säger, fingertoppskänsla med ugnen för det kan bli stor skillnad mellan varje plåt om värmen inte är den rätta. Lite halvjobbigt det här med makroner! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja svårt med ugnen... min blir så himla varm så jag hade inte så många grader som det står i receptet... det blev perfekt.

      Delete
  21. De lät goda och ser jättefina ut! Bra jobbat! :)

    ReplyDelete
  22. Oj vad fina. Jag har bakat macroner tre gånger. Första försöket var en KATASTROF. Glömde florsocker:)! Kommer absolut att baka igen, men en liten undran. Är det någon som har koll på om det finns naturliga färger att färga med?

    ReplyDelete
  23. Kanske en dum fraga, men det ar alltsa tva kakor man klistrar ihop? Man delar inte pa en kaka?
    Och hur vet man om de e lite blota inuti om man inte delar pa dem?
    Sa dessa e glutenfria,eller hur?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingen dum fråga alls, javisst två kakor fogas ihop till en macaron. Man får ha fingertoppskänsla helt enkelt för man vet inte att de är segmjuka i mitten. Japp, macarons är helt glutenfria.

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...