Friday, April 27, 2012

Muffins med ugnsbakad banan

Dessa bananmuffins blev jag sugen på att testa direkt när jag såg receptet. Ugnsgrillad banan med honung och malen kanel i och det där lilla extra utöver med någon chokladbit i, det kan inte bli annat än gott!

Paketet som jag fick från Ninas mat innehöll även snygga muffinsformar i olika våriga färger. Miljövänligt med formar i  silikon som kan återanvändas många gånger om. Dessutom blev det ett fint mönster på själva muffinsen när man tog ut den från silikonformen!

Kika gärna in hos Ninas mat, de har en hel del smått och gott i sin webbutik. Dessutom får du 10% rabatt på allt i webbutiken om du anger koden amyscake (erbjudandet gäller tom 31 maj).


Bananmuffins med ugnsbakad banan (12 muffins)
2 stora mogna bananer
50 g farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kanel
2 tsk mörk rom (Kan uteslutas, men enligt originalreceptet sägs det att smaken blir outstanding. Jag la i honung istället och det passade fint!)
85 g osaltat smör
2 ägg
1 1/4 dl mjölk
250 g extra fint mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
125 g strösocker
1-2 chokladrutor i varje muffins (valfritt men ack så gott!)

Gör så här
Värm ugnen till 175 grader.
Ställ stora pappersformar i en muffinsplåt med 12 fördjupningar eller gör som jag, använd silikonformar istället!

Börja med att ugnsbaka bananerna. Skala dem, lägg dem sedan på ett stort ark aluminiumfolie på en bakplåt. Strö över farinsocker, vaniljsocker och kanelen. Ringla ev över rom/honung. Slå in som ett löst men stabilt paket (en papillote) och baka i den förvärmda ugnen i 15-20 min. Låt svalna.

Smält smöret och låt det svalna. Mosa de ugnsbakade bananerna ordentligt i en skål. Rör samman äggen, det smälta smöret och mjölken i en annan skål. Rör samman äggen, det smälta smöret och mjölken i en annan skål med en gaffel. Tillsätt bananmoset och rör om väl.

Sikta ner mjölet, bakpulvret och sockret i en stor skål. Gör en grop i mitten och tillsätt banan- och äggsmeten, rör om lite med en gaffel (blanda inte för länge) tills du får en grov blandning med klumpar i.

Fyll silikonformarna med smet ända upp till kanten. Stick i 1-2 chokladbitar i varje muffins (valfritt). Garnera några bananchips eller bananskivor på toppen.

Grädda i den förvärmda ugnen i ca 20 minuter. Låt muffinsen svalna på galler.

Tips! Servera gärna muffinsen varma med lite naturell grekisk yoghurt, flytande honung och hackade pistagenötter, mums!

Receptet kommer från boken Hembakat - Kakor, muffins, cheesecakes, brownies och desserter av Eric Lanlard.

26 comments:

  1. Jag älskar smaken som banan får efter det har varit i ugnen:) Dina muffins skulle jag absolut inte tacka nej till!

    ReplyDelete
  2. åh låter o ser helt underbara ut.skulle oxå lägga i choklad ,då ja älskar banan o choklad tillsammans.mums mums

    ReplyDelete
  3. Åhh, ser underbart goda ut :) älskar banan så dom måste jag prova kram Diana

    ReplyDelete
  4. Gode tid Amy de ser hur goda ut som helst : ) varm fredags kram Sofia

    ReplyDelete
  5. Åh perfekt med lite alternativ till vanliga banankakan, det har en förmåga att bli en och annan brun banan här ;). Ser jättegott ut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja precis, dessa muffins passar perfekt att göra om du har bruna bananer hemma :)

      Delete
  6. MUMS! Dessa måste jag testa!!

    Första gången jag halkar in här, men definitivt inte sista! Mumsiga recept och underbara bilder! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu blir jag glad eftersom jag själv tar alla mina bilder och tycker inte att det alltid blir sådär jättebra :)

      Delete
  7. Banan är så gott i bakverk, men även i maträtter! De här ser verkligen mumsiga ut. Kram

    ReplyDelete
  8. Ja, de ser verkligen goda ut! Banan och choklad är ju barnsligt gott ihop. :)

    ReplyDelete
  9. Vad goda de låter och ser ut! Jag har en skvätt mörk rom som jag inte vet vad jag ska göra av, eller... nu vet jag!

    Jag har också silikonformar, dels hjärtan men ockås rosor. Hur fint som helst när man trycker ut de färdigbakade muffinsarna.

    Kram och ha en fin lördag, Amy!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så fint med ros- och hjärtformade silikonformar. Det måste jag sse om jag kan införskaffa! Kram!

      Delete
  10. Mmmm, de här muffinsen såg farligt goda ut! Får lägga receptet bakom örat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibland är det bra att kunna lägga recept bakom öronen ;)

      Delete
  11. Dessa lät ju väldigt spännande, kul att ugnsbaka bananerna innan de hamnar i muffinsen!
    Haha ja det vet jag, är nog många som stört sig på det! Vet ju själv att det är omöjligt att komma in på bloggen med iphone till exempel :P
    Ja vi får se om det nu är fixering men är ju inte helt omöjligt!

    ReplyDelete
  12. Kul variant av bananmuffins!

    ReplyDelete
  13. De såg helt underbart goda ut!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...