Monday, April 16, 2012

Paneer butter masala

Paneer är verkligen gott i alla dess former tycker hela vår familj. När maken först hörde talas om hur jag gjorde paneer och hur han föreställde sig det så tänkte han: kan det vara något att ha? Men nu är han en sann paneer älskare. Hemma hos oss äts det paneer ofta! Har ni testat att äta/laga paneer och vad tyckte ni om det? Berätta gärna vilken som är just er favoriträtt gällande paneer!

Vill man inte göra egen paneer kan den ersättas med köpt halloumi. Det blir inte likadan smak (i och med att halloumin är mer salt i smaken) men duger ändå hyfsat som ett substitut.

Det finns en uppsjö av paneer rätter och tidigare har jag gjort palak paneer (spenatgryta med paneer).


Paneer butter masala
1 msk malen koriander
0,5 msk garam masala
1/4 msk chilipulver
1 msk tomatketchup
1-2 msk tomatpuré
ca 1-1,5 dl mjölk

1-2 tsk Ginger garlic paste (eller 1 tsk riven ingefära och 1 tsk riven vitlök)
1 msk stekt lök (Den färdigköpta varianter går jättebra!)
Salta, smaka av
lite mjölk
20 g smör
1 sats paneerkuber, se här för recept
Vill man inte göra egen paneer kan den ersättas med köpt halloumi (2 paket). Det blir inte likadan smak (i och med att halloumin är mer salt i smaken) men duger ändå hyfsat som ett substitut.

Gör så här
Blanda/vispa ut koriander, garam masala chilipulver, tomatketchup och tomatpuré med mjölken.

Smält smör i stekpanna och lägg i ginger garlic paste och stekt lök.

Lägg i tomat/mjölkblandningen och låt småkoka i 5-7 minuter. Smaka av med salt.

Häll i mer mjölk (lite i taget) och rör om hela tiden. Mjölk gör rätten gräddig och god.

Lägg i 1 sats paneerkuber, se här för recept. Koka upp och låt småkoka en stund ca 5-10 min. Lägg i en smörklick precis innan serveringen.

Servera paneer butter masala med vitt indiskt basmatiris eller härliga naan och njut!

26 comments:

  1. Har aldrig lagat paneer, men kikat på det när jag bläddrar i min indiska kokbok. För det är ju ruskigt gott! Din ser jättegod ut!

    ReplyDelete
  2. Paneer är inget jag är bekant med, tyvärr.

    Sv; Ja just det, du har ju en tvååring också. vilken härlig tid det är nu. Händer nya saker varenda dag. Jag hoppas ju att Adam iaf får lusten till att laga mat. Om han blir kock - ja vem vet! Från mässan köpte jag hem choklad i alla dess former och en kokbok. Hade kunna köpa mycket, mycket mer. Är din tvååring med och lagar mycket mat?
    /Emma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jodå, både 2-åringen och 4-åringen hänger på vid bak- och matlagandet :) Vissa gånger mer entusiastiskt och andra gånger lite mindre...

      Delete
  3. Spännande! Det här har jag aldrig hört talas om:)

    ReplyDelete
  4. Hej,

    Har jag aldrig hört talas om, men gott låter det!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  5. Palak paneer är min favorit. Vi åt det senast i Uganda, tro det eller ej, och det var en av de bästa jag smakat! Jag har gjort det själv en gång och tycker att det blev ganska gott. Ditt recept verkar väldigt gott och inte så krångligt. Måste provas!!! Jag ääälskar indisk mat. Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uganda låter spännande, många indier har ju tidigare bott där och bor säkerligen där nu med. Jodå, indisk mat är mums, kram!

      Delete
  6. Alltså, när ska jag hinna testa alla roliga recept jag stöter på?! Jag får snart gå ned i arbetstid för att kunna laga mer mat, ha ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det får du göra Remsan ;) Nädå, man får helt enkelt sålla... allt går ju inte att tillaga!

      Delete
  7. Jag har ätit paneer och använt det hemma, men inte lagat egen. Palak Paneer är min och mannens favorit. Kram

    ReplyDelete
  8. Jag har aldrig ätit paneer men det låter jättegott med den såsen till!!

    ReplyDelete
  9. ÅH så gott, älskar ju paneer så detta måste jag prova också :D
    Härligt att din utmaning är gjord, ser fram emot att se vad det blev för spännande! Tror säkert att jag kommer älska det :D Kram

    ReplyDelete
  10. ´Du är bara bäst vännen ;-)
    Kramkram

    ReplyDelete
  11. Har sagt det innan, men det har inte blivit tillfälle, men någon gång så småningom SKA jag testa att göra egen paneer.

    ReplyDelete
  12. Dum fråga kanske men jag är inte överförtjust i paneer, det blir för mycket ost för mig, men visst borde det gå att göra detta recept till en chicken butter masala genom att bara byta ut osten helt enkelt? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Hanna, ursäkta sent svar... måste missat din fråga. Jag tror det ska gå bra att bara byta ut... test! Berätta gärna hur det blev :)

      Delete
  13. Älskar verkligen butter masala, MEN var hittar man garam masala? Kan man beställa någonstans från internet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns bland kryddorna på affärn, annars kan man göra egen.

      Delete
    2. Ja, precis det finns att köpa i affären. Ursäkta, missade din fråga!

      Delete
  14. Hejhej!

    Ända sedan jag besökte Indien för ett tag sen har jag velat laga den här rätten och ditt recept gav verkligen en underbar nostalgischock. Tack så hemskt mycket! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så kul, nostalgichockar är alltid trevliga att få! :)

      Delete
  15. Smakade helt fantastiskt, tack! Nu ska jag prova dina palak paneer-recept också vid tillfälle, har provat både recept och improvisation men aldrig lyckats med spenatsåsen...håller tummarna :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...