Wednesday, April 11, 2012

Rågbröd bakat med nytt mjöl

För ett tag sedan fick jag hem nytt premiummjöl från Kungsörnen. De görs av svenskodlade spannmålssorterna Vinjett och Evolo (Vinjett är tillverkat på vårvete och Evolo på höstråg).

Mjölet ska ge hemmabagaren goda bakegenskaper (pga högre proteinhalt) som smidigare deg och luftigare bröd med fin skorpa. Mjölsorterna kräver lite extra vätska (eller lite mindre mjöl än vanligt).

Hur de smakade? Jodå, de smakade mycket gott och fick en jättefin hård skorpa (precis som alla bröd som jäses en lite längre tid får). Dessa jäste allt som allt i två timmar. Kan jämföras i smak och konsistens med de bröd som jäses över natten i ca 8-12 timmar.


Soft rågbröd (4 bröd eller 12 mindre bröd)
Blötlägg i 15 min: 
180 g (3 dl) Kungsörnen Evolo Fullkornsmjöl Råg
3 dl kallt vatten

Slutdeg:
2,5 dl kallt vatten 
10 g jäst
630 g (10,5 dl) Kungsörnen Vinjett Vetemjöl 
25 g (2 msk) linfrö
25 g (1,5 msk) brödsirap
2,5 tsk salt
0,75-1 dl kallt vatten (senare steg)

Till formen: 0,25 – 0,5 dl olja, gärna kallpressad olivolja

Beströing:
90 g (1,5 dl) solroskärnor
90 g (1,5 dl ) Kungsörnen Evolo Fullkornsmjöl av Råg

Gör så här

Tillsätt rågmjöl och kallt vatten i en skål och rör om till en smet. Täck med plast. Låt stå 15 minuter. Smula ner jästen i en degskål. Tillsätt vattnet och rör om tills jästen har löst sig.

Tillsätt blötläggningen/smeten, mjölet, linfrö, brödsirap och salt till degskålen. Arbeta degen i maskin på låg hastighet 10 minuter. Arbeta degen kraftigt 5 minuter till en elastisk, smidig och lätt glansig deg. Arbeta nu degen på så låg hastighet som möjligt. Tillsätt ytterligare vatten under 1 minut. Arbeta degen sedan kraftigt i 3 minut.

Smörj en stor ugnsform (eller stor plastback) med olja. Lägg ner degen och täck formen/backen med plast. Låt degen vila 60 minuter i rumstemperatur. Vik sedan ihop degen som ett kuvert, vänd på degen och se till att botten på formen fortfarande är smord. Låt vila i formen/backen ytterligare 1 timme.

Värm ugnen till 275°C. Sätt i en plåt/långpanna i botten av ugnen. Stjälp upp degen på mjölat bakbord i en blandning av solroskärnor/rågmjöl. Strö blandningen även på ovansidan av degen.
Obs! Tryck inte ut de gasblåsor som bildats!

Dra försiktigt ut degen till en rektangulär form ca 35x25 cm. Dela degen till 3 avlånga bitar med ett metallskrapkort. Dela varje bit i 4 jämnstora degstycken. Lägg försiktigt upp dem på två bakplåtar med bakplåtspapper.

Baka av en plåt i taget. Sätt in brödet mitt i ugnen. Häll samtidigt 0,5 dl varmt vatten på bottenplåten och stäng ugnsluckan så fort som möjligt. Sänk nu ugnsvärmen till 225°C.

Efter 10 minuter vädrar du ugnen genom att öppna ugnsluckan 5 sekunder. Total avbakningstid ca 20 minuter. Om du vill baka båda plåtarna samtidigt använd varmluft 225°C ca 20 minuter.

Tips! Vill du behålla den hårda skorpan så förvara bröden i en papperspåse. Plastpåse tenderar att göra skorpan mjuk!


Bildkälla

Är det värt att testa dessa nya mjöl? Javisst, om du är beredd att betala ca 27 kr för 2 kg Vinjett vetemjöl, ca 14 kr för 1 kg Vinjett grahamsmjöl och ca 14 kr för 1 kg Evolo rågmjöl.

Jag kommer emellanåt att köpa dessa mjöl för variationens skull.

Receptet kommer från Kungsörnen.

15 comments:

  1. Spännande med ett nytt mjöl, det ska jag kolla om vi fått hem i butiken där jag brukar handla.

    ReplyDelete
  2. Åh, det här låter spännande! Får jag lov att testa.

    ReplyDelete
  3. Detta bröd är supersmarrigt,mums mums

    ReplyDelete
  4. Jag har ju inte ens lyckas testa den nya surdegen (eller fusk surdegsbröd för den delen) Måste baka mera bröd! Får gå och köpa nytt mjöl och jäst imorgon och få "ändan ur vagnen" ;)

    ReplyDelete
  5. Vackra bröd och verkar jättesmarriga!

    ReplyDelete
  6. Åh, de ser både goda och fina ut! Jag bjuder på te om du kommer över med en kvällsmacka nu!

    ReplyDelete
  7. Sånt här blir vi så imponerade av, rena rama vetenskapen att få till sånt här bröd ju, respect!
    Otroligt fina bröd, att köpa färdiga sådana kostar en hel del...

    ReplyDelete
  8. Wow vilka fina bröd du bakat, proffsigt slutresultat vill vi påstå! :)

    ReplyDelete
  9. Det här låter riktigt spännande, ska nog våga testa om jag hittar detta mjöl.

    ReplyDelete
  10. Mm...spännande! Jag har lyckats med konstsycket att ha död på min surdeg *suck* och måste starta på nytt. Men men.. Spännande med nytt mjöl, måste def prova och se om det blir ngn skillnad enligt eget tycke och smak! Tack för tipset! Kram Mary

    ReplyDelete
  11. Roligt med nya mjölsorter. Och vad fina bröden blev! Kram

    ReplyDelete
  12. Åh, jag är själv inne i en "brödbakarperiod", vad bra med nya recept:-) Låter spännande med nya mjölsorter. Undrar hur de skiljer sig från vetemjöl special?

    kram

    ReplyDelete
  13. Hur många olika sorters mjöl kan det finnas egentligen? :)
    Innan jag gav mig in i matbloggarbranschen trodde jag bara att det fanns vetemjöl typ.
    Gott ser det ut att var iallafall, jag som inte bakar bröd så ofta kanske ska unna mig ett dyrt mjöl.

    ReplyDelete
  14. Tack för tipset : ) Ditt bröd ser mycket gott ut gahhh I LOVE BREAD : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  15. Brödet blev fint, och ser jättegott ut! Men tänk hur många mjölsorter det finns, att någon orkar hitta på nya hela tiden. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...