Tuesday, April 24, 2012

Si, si, señorita!

Vad sa jag om vädret till er för ett litet tag sedan? Meterologerna kan man lita på, ryssvärmen hägrar till helgen.... härligt när det är långhelg och allt!

Det är en fantastisk tid vi har nu och jag älskar den. Fåglarna kvittrar ikapp, kvällarna blir allt ljusare och längre... naturen klär sig i vårskrud för varje dag som går, underbart!

Denna nachochipsgratäng påminner mig om min resa till Mexico och Yucatanhalvön jag gjorde för många herrans år sedan... inte gratängen i sig men själva nachochipsen. Minns en kväll på restaurangen då jag beställde in en hel del nachochips. Servitörerna trodde säkert inte jag var klok men ändå bara log de och sa si, si señorita!


Nachogratäng (ca 4 port)
300 g quornfärs
1 gul lök, hackad
lite olja/smör
1 röd eller gul paprika, skuren i bitar
1 påse tex mex krydda
3-4 msk vatten
nachochips
2 dl crème fraiche
1 burk philadelphiaost (200 g)
purjolök, finhackad
gratängost


Gör så här
Stek löken mjuk i olja/smör, blanda i paprika och quornfärs och stek ytterligare en stund. Tillsätt texmexkryddan och lite vatten (3-4 msk).

Lägg nachochips i botten på en ugnssäker form. Häll över färsblandningen.

Blanda crème fraiche och Philadelphiaost i en bunke och lägg blandningen över färsen. Garnera med nachochips utmed sidan i gratängformen.

Strö på ost och purjolök. Gratinera i 225 grader i ca 25 minuter.

Servera gärna med nachochips och sallad (ev kokt ris om du vill ha det mer matigare).

Tips! Tillsätt gärna jalapeños om du vill hotta upp gratängen!

26 comments:

  1. Snygg och verkligen någonting för mina killar. Jag tror inte att de skulle märka qourn i den här rätten, som jag själv tycker mycket om.

    ReplyDelete
  2. Får nog ta och testa om man kan "lura" i övriga familjen quorn och detta är väl ett perfekt recept att testa med. Jag hoppas ryssvämen kommer till Skåne också i helgen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vill du inte luras kan du ju alltid göra detta recept med vanlig köttfärs :) Jodå, ni får nog värme också skulle jag tippa!

      Delete
  3. Åh gud så gott. Quorn som är så gott. Denna måste jag nog prova i helgen!! Hoppas det blir varmt här i Köping också. Idag har det varit en bit på väg i alla fall.

    ReplyDelete
  4. Helt klart ett alternativ till vanlig taco eller tacopaj som vi ofta gör. Gott gott!!

    ReplyDelete
  5. Jättegott! Jag brukar göra ngt liknande men har på ostdipp och massa jalapenjo också :-)

    ReplyDelete
  6. det ser himmelskt ut! skulle aldrig få i min karl det, men jag skulle nog kunna äta formen själv.. ;)

    ReplyDelete
  7. Gott, ser ut att vara en rätt i min smak!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  8. Si! Jag tar gärna en portion. Du måste testa tacogratängen jag brukar göra med squash och aubergine i bland annat (Malins heta tacogratäng)..
    Blev så grymt sugen på gratinerade nachoschips en kväll. Spred ut chips på en plåt och toppade med salsasås och ost. Gratinerade och vi mumsade glatt i oss. Hade glömt bort hur gott det var.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, gratinerade nachos med salsa och ost på är bara så gott!

      Delete
  9. Mums tar gärna lite av din goda gratäng : ) ser smaskens ut heja Ryssvärmen : )) längtar! kram Sofia

    ReplyDelete
  10. Jag längtar också efter värmen! Grilla, knåpa i trädgården, klippa gräs, hänga med grannen över staketet, mysa på en filt... Våren är härlig! Kram!

    ReplyDelete
  11. Det här ser så gott ut och snyggt med nachochipsen runt kanten! Härligt med värme och sol :) Kram vännen!

    ReplyDelete
  12. Ser gott ut! Nachos och smält ost blir man alltid glad av!

    ReplyDelete
  13. Mumsfilibaba =) Ser kanon gott ut. Kanske skulle göra något liknande till helgen!

    ReplyDelete
  14. Vi säger si si, både till gratängen och ryssvärmen, Håkan säger dessutom si si till jalapenosen!

    ReplyDelete
  15. Hur god såg inte den pajen ut! :D Och ryssvärmen välkomnar vi verkligen, hoppas den kommer för att stanna också! Då blir det glass i helgen!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...