Tuesday, September 25, 2012

Hur gör man en regnbågstårta?


Första gången jag såg en regnbågstårta tyckte jag att den såg riktigt avancerad ut... i verkligheten är den inte alls svår att göra. Tårtan passar både till barnkalaset och andra festliga firanden. Visst är färgerna helt underbara? Som jag skrev i mitt förra inlägg man blir glad av den här tårtan och som någon skrev, den passar perfekt i detta höstrusk och piggar verkligen upp!

Har jag inspirerat er till att baka denna färgglada tårta?

Regnbågstårta (ca 12 personer)
8 st tårtbottnar

300 gram smör, rumstempererat
5 dl strösocker
7 äggvitor från små ägg (eller 6 från stora), rumstempererade
5 tsk vaniljsocker (eller 2,5 tsk vaniljpulver)
ca 9,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
5 tsk bakpulver
5 dl mjölk, rumstempererad (värm 30 sekunder i mikron för att få mjölken rumstempererad)

Pastafärger för färgning.
Jag hade grundfärgerna gul, blå och röd färg. Resten av färgerna blandades ihop av dessa 3 färger; orange=gul+röd, grön=gul+blå och lila=röd+blå.

Färg på mina bottnar var röd, rosa, orange, gul, grön, blå, ljusblå och lila.

Tänk på att inte stressa dig igenom några av momenten, låt det ta sin tid så blir slutresultatet mycket bättre.

Vispa smör och strösocker poröst. Häll sedan i äggvitan lite i taget samtidigt som du vispar tills smeten är väl blandad. Sikta ner vaniljsocker (eller vaniljpulver) i smeten. Rör om tills smeten är jämn. Använd inte en visp här utan hellre en slickepott, så att du är säker på att det rörs om och inte kommer in för mycket luft i smeten.

Blanda ihop mjöl, salt och bakpulver i en annan bunke. Varva därefter med att sikta ner mjölbladningen och mjölken i smeten samtidigt som du rör om.

När du har en jämn smet tar du fram 8 lika stora skålar. Fördela smeten jämt i de 8 skålarna. Detta kan du göra genom att måtta smeten med ett decilitermått eller ta fram hushållsvågen. Försök få fördelningen så jämn som möjligt.

När smeten är fördelad så plockar du fram pastafärgen. Använd en tandpetare för att ta färg och rör omkring tills du fått önskade färger. Behöver du mer färg så ta en ny tandpetare i färgburken. Tänk på att man inte behöver så mycket färg när pastafärg används.
Till vänster, skålar med färgad smet. I mitten engångspajformar fyllda och till höger är tårtbottnarna färdiggräddade!

Smörj 8 st engångspajformar (aluminium, 18 cm) och fördela den färgade smeten i varsin form.

Grädda mitt i ugnen på 175 grader. (150 grader i varmluftsugn). I min ugn behövde de stå inne i ca 20-25 minuter. Känn med en sticka att bottnarna är torra.

Tips! Har du varmluftsugn så använd den och grädda alla bottnarna samtidigt! Jag hade 4 formar på en plåt, totalt 2 plåtar i ugnen. Hur smidigt som helst!

Härligt färgavtryck i pajformarna efter tårtbottnarna... :)

Efter att tårtbottnarna har kallnat, lossa dom försiktig ur pajformen. Jag vände upp och ner och tog av formen sakta. Vill du att tårtbottnarna ska vara lätta att fylla och smula mindre? Baka de några dagar i förväg och frys in dom. Plasta in bottnarna var för sig med plastfolie.

Ta ut bottnarna några timmar innan du ska fylla tårtan och låt de tina sakta i rumstemperatur. De kan även förvaras i kylskåpet i något dygn. Dessa tårtbottnar blir oerhört saftiga.

Bottnar inplastade var för sig och redo att frysas.

Fyllning
5 dl grädde, vispad
Bred ett jämnt lager grädde på tårtbottnarna.

Tips! Som variation till tårtfyllning kan godisfluff göras t ex Dumlefluff. Blir smarrigt, våga testa fluffet!

Täck tårtan med någon av följande frosting:

Limefrosting
100 g rumsvarmt smör
7 dl florsocker
300 g färskost t ex philadelphiaost
finrivet skal av 2 lime
1-2 tsk limejuice

Vispa ihop smör och florsocker med elvisp. Tillsätt färskost, limeskal och juice. Vispa smeten slät.

Vit chokladfrosting
300 g vit choklad
300 g färskost t ex philadelphiaost

Smält den vita chokladen och låt svalna något. Blanda med färskosten.

Spritsa eller fördela frostingen med en spatel på och runt om tårtan. Garnera ev med t ex guldpärlor eller strössel.

Lycka till!
Hela den lila tårtbottnen kom tyvärr inte med när jag skar upp tårtbiten, får skylla på reportrarna som stirrade blint på tårtan när jag skar upp den ;)

80 comments:

  1. Wow, så fin! Sån vill jag också göra. Vad smart med engångspajformar.

    Kram Malin

    ReplyDelete
  2. Den här tårtan blir man verkligen glad av, en härlig färgexplosion som överraskar! :) Vill absolut testa att göra denna i mitt nya kök sen... :) Va bra att du tipsade om vilka formar man kan använda.

    ReplyDelete
  3. Så häftigt att se alla färger innan de hamnar i tårtan (och efteråt också förstås..). Jag skulle aldrig ha tålamodet... Att laga en trerätters med tusen olika moment, inga problem men tårta.. Vilken tur att det finns såna som du som gör dem så mycket bättre och godare än jag!

    Kram

    ReplyDelete
  4. Så härliga färger - nu blev jag riktigt glad av att läsa detta inlägg kan behövas i detta mörka väder ;)
    kram /Emma

    ReplyDelete
  5. Hej,
    Jag Undra om Bottnarna fortfarande blir fluffiga och lätta när du inte vispar upp smeten?
    Kan tänka mig att det blir kompakt annars.
    Tacksam för ett svar.
    Kraaam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, det blir ungefär som en sockerkaka. I början vispar du med visp och sedan när de torra ingredienserna ska läggas i så rör du om försiktigt med slickepotten.

      Tycker inte mina bottnar blev kompakta snarare saftiga (fast det beror inte på vispning eller inte vispning).

      Vill du vispa så går det säkert bra men vispa lite försiktigt då och inte så mycket.

      Lycka till och berätta gärna hur det blev om du bakar tårtan.

      Delete
    2. Hej!!!!
      Vad snällt av dig att svara tillbax så Fort!!! Tack!
      Det är denna tårta som står på Tur nu näst :)

      kraam

      Delete
  6. Vilken otrolig tårta! Om jag hade varit det minsta bra på att baka tårtor hade jag gjort en direkt - nu får jag istället hoppas på att någon snäll matbloggarsjäl tar med något liknande på någon av våra träffar här uppe :=) Kram!

    ReplyDelete
  7. Wow, vilken tårta du har gjort Amy! Supersnygg:) Jag kan tänka mig hur glad och överraskad första personen blir som skårar tårtan.

    ReplyDelete
  8. Vilken fin tårta! Jag har också tänkt att jag ska göra en, men inte orkat för det verkar så avancerat. Din ser jättefint ut!

    ReplyDelete
  9. Verkligen imponerande! Så snyggt med en tårta fylld med färger!

    ReplyDelete
  10. Säkert hur enkelt som helst för proffsbagare i din klass, vi hade gärna slängt in en beställning på en istället:)

    Kramar

    ReplyDelete
  11. Tårtan ser alldeles fantastisk ut! Fiffigt med engångspajformar!

    ReplyDelete
  12. den är väldigt fin den där tårtan, men jag skulle verkligen aldrig ha tålamod till att orka baka den. en vanlig sockerkaka och dela i tre är tillräckligt tålamodskrävande för mig ;) men snygg är den!

    ReplyDelete
  13. Ja, det här är en glad och rolig tårta! Kram vännen

    ReplyDelete
  14. Hej igen Amy! Om du inte redan själv har upptäckt det, så vill jag tipsa dig om att tävlingen om årets Bak- och dessertmästare dragit igång igen på www.bakochdessert.se. Upptäckte det själv alldeles nyss. Tänkte på en gång att du absolut måste skicka in receptet på din fantastiska regnbågstårta! En riktig Pridetårta som borde falla den mest kräsna jury i smaken!

    ReplyDelete
  15. Vilket jobb och fina bilder som vanligt.roligt att du tog före och efter bild på bottnarna.

    ReplyDelete
  16. Men jag har aldrig sett något liknande!! En perfekt barnkalastårta ju!. Hoppas att jag kommer ihåg den här nu då. :-)

    ReplyDelete
  17. Men shit, respect alltså! Gud vilken tårta! Stor kram, fina du!

    ReplyDelete
  18. Häftigt att bjuda på en sådan tårta och inte säga något. Vilken förvåning. Och vad glad man skulle bli. Men kommer inte ge mig på denna. Inte i det pysselstadiet just nu. Däremot måste jag komma på ett par andra tårtor att bjuda på när Olivers 1-årsdag närmar sig.

    ReplyDelete
  19. En vacker dag ska jag ge mig på att baka såna här bottnar, ser ju otroligt läckert ut med alla färger :D Fyllningen ser också väldigt god och fräsch ut!
    Så lite så, var ju så roligt att läsa reportaget! Ja vi får absolut ta och ses någon gång också :D
    Kramar

    ReplyDelete
  20. Så himla fint! Jag är superimponerad! Du gör så otroligt fina bakverk.

    Om en stund sticker jag till biblioteket för att låna Lomelinos tårtor, som jag väntat på ett tag. Oj, så roligt det ska bli att frossa i tårtrecept. Och ikväll Hela Sverige bakar på TV. Hihi, vilken bra dag! Kram!

    ReplyDelete
  21. Jag har länkat till din blogg och lånat bilden på din tårta, med text om att den kommer från dig! Hoppas att det är okej!? Kram!

    ReplyDelete
  22. Wow:) Och nu känns det genast enklare att göra en sån här fin tårta själv, tack vare din guide. Inte för att jag tror att jag kommer lyckas om jag försöker men jag vet ju numera hur man gör;)
    Ha en jättefin helg! Kram

    ReplyDelete
  23. Tack alla för era fina kommentarer! Tycker absolut att ni ska testa att baka tårtan om ni har möjlighet till det.

    ReplyDelete
  24. Hej!!
    jag bakar tårtan just nu... men ehm hehe är det bara jag som e blåst och blid, för jag hittar verkligen inte hur mycket florsocker det ska vara i?!?!?! :O :O :O Det står att man ska sikta i vaniljsocker OCH florsocker..men jag hittar inte hur mkt florsocker??!! Så ett snabbt svar skulle va kalas, för hehe står och gör den nu nu som sagt....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, inget florsocker ska siktas ner utan enbart vaniljsocker/vaniljpulver!

      Delete
    2. Lycka till och glöm inte att berätta hur allt går!

      Delete
  25. Nej men gud så häftig :D men kan man använda karamell färg/hushålls färg? Om nu inte pasta färg och karamell färg är samma sak :s

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej karamellfärg/hushållsfärg är inte samma sak som pastafärg. Jag rekommenderar att använda pastafärg. Karamell- och hushållsfärg tunnar ut smeten plus att färgen inte blir så intensiv.

      Delete
    2. ok, tack. Nu undvek jag en tabbe :)

      Delete
    3. En fråga till bara: Hur mycket pasta färg ska man ha för att få det så intensivt som möjligt? färgerna på denne verkar vara jätte intensiva? Har själv sett på andra bilder att färger varit ganska matt.

      Delete
    4. Jag hade inte alls i mycket... tog med tandpetare 1-2 gånger. (Ta ny tandpetare så inte pastafärgen i burken förstörs.) I mått mätt ca 1-2 krm. Färgen blir mer intensiv när bottnarna har gräddats i ugnen också. Hoppas detta hjälper dig lite, svårt att säga exakt eftersom olika pastafärgsmärken färgar olika starkt.

      Delete
  26. Bara så läcker! Leker lite med tanken på att smaksätta de färgerna med olika smaker, för jag måste helt klart prova det här.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter spännande, berätta gärna om hur det blev om du testar med smakerna!

      Delete
  27. Fantastisk tårta! Jag undrar bara var du hittar engångsformarna i aluminium? Jag har letat överallt men hittar inga.. helt hopplöst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hittade mina hos ICA Kvantum i stan. Om det inte finns så fråga gärna butiken i din stad, de kan säkert ta hem dom. Lycka till!

      Delete
  28. hejsan! fick inte tag på pastafärg, hörde att det inte gick med vanlig hushållsfärg men funkar det med gelefärg? BTW, älskar tårtan och tänkte baka den imorgon till min födelsedag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt ärligt vet jag faktiskt inte det... låter som att det borde dock göra det i mina öron men jag kan tyvärr inte lova helt hundra.

      Det enda som kan hända är att färgerna inte blir så intensiva så testa gärna. Du ser ju när du blandar färgen i smeten ungefär hur intensivt det blir. Tycker dock du kan baka bottnarna idag och låta de vila tills imorgon så blir de mer hanterbara.

      Berätta gärna om hur resultatet med geléfärg blev och lycka till!

      Delete
  29. Hej! Bakade tårtan med karamellfärg och fick riktigt klara och starka färger. Utsidan blev däremot inte alls fin. Har du några tips?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, tyvärr har jag inga tips alls. Har du möjlighet så testa med pastafärg.

      Delete
    2. Vill gärna baka den här fin fina tårtan. Men jag undrar om man kan ha karamellfärg eller inte? För i den här kommentaren står det att det går och ovan står det att det inte går/rekomenderas. Tacksam för svar!

      Delete
    3. Hej och ursäkta lite sent svar. Jag har själv inte bakat med karamellfärg så därför rekommenderar jag inte det. Men som du ser här ovan så har en läsare testat det men fick ingen fin utsida. Du gör som du vill men jag rekommenderar fortfarande inte karamellfärg. Lycka till!

      Delete
  30. Hej!
    Jag ska baka denna imorgon men jag förstår inte riktigt vad jag ska med 8 tårtbottnar att göra? Annars är allt klart och det ska bli spännande att se om den smaker som den ser ut :)

    Svara görna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, 8 bottnar är för att jag ville ha så många olika färger... det är ju svårt att göra en regnbågstårta på färre färger ;)

      Du kan alltid halvera receptet och enbart göra fyra tårtbottnar/färger om du önskar det. Lycka till! :)

      Delete
  31. Ska ge mig på denna till imorgon. Men grädde är inte min grej. Så tänkte fylla med sockerkaksfluff. Hade gärna haft en andra smak, gärna i vitt, några tips?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sara, både limefrosting och vit chokladfrosting som nämns ovan blir vita och smakar gott!

      Delete
  32. Jag vill prova med ahlgrensbilarfluff och något mer... Vad rekommenderar du?
    Kan man ha grädde utanpå istället?
    mvh
    veronica

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Veronica, jag brukar ha någon slags fruktfyllning i kombination med godis. Just eftersom godisfluff gör det lite sötare. Gör en fyllning på antingen jordgubbar, mango eller någon annan frukt som du gillar. Går även bra att använda frusen frukt. På den här länken hittar du mer om fyllning etc. http://amyspieceofcake.blogspot.se/2011/09/hur-gor-man-en-tarta-i.html

      Grädde utanpå går finfint, lycka till!

      Delete
  33. Hej!
    Verkligen fin tårta , tänkte försöka ge mig på den men undrar...
    Ska inte äggvitorna vispas först..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, nej utan precis som det står i receptet så lägger man i äggvitan lite i taget.

      Delete
  34. Hejsan, har just gjort bottnarna, puh det var lite marigt då smeten blir rät fast! nu ska bottnarna in i frysen för att senare sättas ihop till en kalas-tårta! hoppas resultat blir lika fint som ditt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt! Hur blev resultatet? Berätta jag är nyfiken!

      Delete
  35. Hej! Vart köper du din pastafärg någonstans? mvh Andrea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Andrea, pastafärg beställde jag från nätet. Det finns flera nätbutiker som har det. Googla på köpa pastafärg så kommer flera alternativ fram.

      Delete
  36. Hej! Använde du bara grädde som fyllning eller hade du även någon annan fyllning?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, du kan även ha lime eller vit chokladfrosting emellan men jag har testat det och tycker det blir för sött. Ett alternativ är att du tar ett eller två lager av vit choklad eller limefrosting och de övriga med grädde. Smaka dig fram, som sagt jag tycker det blir alldeles för sött och enbart grädde emellan räcker gott, lycka till!

      Delete
  37. Vilken toppenbeakeivning! Jag ska använda dessa tips när jag gör Noas ark tårta. Supersmart med engångsformar. Jag satt just och funderade på att jag bara har en form i varje storlek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, engångsformar är guld värda i sådana här sammanhang! :)

      Delete
  38. Åhhh den här ska jag helt klart göra :) Tur jag har varmluftsugn :)

    Ska nog göra den i "smyg" och överraska :)

    Kram och tack för ett toppenrecept!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varmluftsugn är toppen. Lycka till och berätta gärna hur det gick!

      Delete
  39. Hej, tänkte på det, om man inte har varmluftsugn, måste man då grädda en och en? Blev så himla sugen på att göra denna tårta så jag var iväg och köpte formar på en gång. =)

    Mvh Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varmluftsugn gör att värmen cirkulerar jämnt i ugnen och har du ingen får du tyvärr grädda bottnarna 2-3 åt gången. I min ugn får 3 plats på en plåt.

      Delete
    2. Ok, tack så mycket =) Då vet jag. Mia

      Delete
  40. Måste man sikta ner vanijspckret separat? Tänkte om man kunde blanda ner det i mjölblandningen för att röra ur minimalt med luft.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag siktar ner det separat och har inte gjort det på annat vis... men testa du och säg hur det blev med din variant!

      Delete
  41. Hur många satser med Dumlefluff gör du till denna tårtan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sofie, till ett lager räcker en sats gott och väl. Om du ser på Dumlefluffsreceptet så är det egentligen till en 24 cm i diameter botten men det gör ju inget om det blir ett tjockt lager av Dumlefluff i den här tårtan.

      Delete
  42. Hej, vilken storlek hade du på formarna?

    ReplyDelete
  43. Hej har kollat detta recept sååå mycket så nu tänkte jag göra den men pasta färgen som jag hittar är bara i geleform var din det också?? Om inte ngt tips på vart man kan köpa. Tack så mycket

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, min pastafärg var inte gelé men det går säkert med det också. Jag köpte pastafärg frön någon av de många webbutiker gällande bak som finns (minns inte vilken). Lycka till!

      Delete
  44. Det blir att baka denna till dotterns 3-års kalas. Den var så fin! Det blir regnbågstema. Tack för inspirationen :)

    ReplyDelete
  45. Istället för pastafärg kan man använda hushållsfärg? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, jag har svarat på den frågan tidigare om du läser några kommentarer upp :)

      Delete
  46. Så nu är mina bottnar bakade och står i frysen i väntan på att fyllas ikväll, sen dekoreras inför sonens 4 års kalas imorgon! Spännande! Tack för ett bra recept och supertips med att använda aluminiumformar!

    ReplyDelete
  47. Halloj! Vi har bakat din fantastiska tårta och blev supernöjda. Eftersom vi visar upp bilder på den färdiga tårtan på vår blogg har länkar till dig och ditt recept. Hoppas att du tycker att det är okej!

    ReplyDelete
  48. Fick se en bild på en av dessa tårtor och inväntat rätt tillfälle att göra den. Den kom nu i helgen. Gjorde efter receptet, men med hushållsfärg. Resultatet blev över förväntan bra. Mycket bra färg. Smeten gjorde jag dock något fastare än vanligt, för att få rätt kulörer. Krävdes en del arbete, men så fina de blev! Aluminiumformar, utmärkt att använda. Ska bli kul att se reaktionerna på middagsgästerna på söndag. Tack för ett bra recept

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...