Monday, October 1, 2012

Indisk gryta

Hösten är verkligen grytornas tid så vad passar bättre än en smakrik indisk gryta?

Om hösten vore sådär härlig med färgsprakande prakt och solstrålar som lite fint letar sig genom trädgrenarna så hade jag älskat årstiden. Nu är den inte riktigt så i vår del av Småland utan mer, åtminstone för tillfället, blöt. Det regnar nästan konstant hos oss och det blir sådär rått och kallt i luften... hu! Visst har alla årstider sin charm som folk brukar påpeka lite försynt. På hösten kan man tända ljus, kura ihop sig och bara mysa. Hur som helst är jag ändå ingen höst- eller vintermänniska utan snarare en vår- och sommarmänniska, helt klart! :)


Indisk grönsaksgryta (ca 4 personer)
2 msk olja
0,5 tsk hela spiskummin
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, finriven
1-2 tsk färsk ingefära, finriven
4-5 färska tomater, hackade (eller en burk krossad tomat)
1-3 dl vatten
5-6 delikatesspotatisar, delade i halvor och förkokta i ca 5 minuter
2,5 dl fryst grönsaksmix (morötter, ärter, blomkål och gröna bönor eller någon annan mix du föredrar)
1 tsk malen koriander
1 tsk malen spiskummin
0,5 tsk gurkmeja
0,5 tsk garam masala (eller 1 tsk om du vill ha en mer kryddstark gryta)
salt, smaka av med

Värm upp olja i en gryta. Lägg i hela spiskummin och vänta tills de börjar "låta" och hoppa omkring. Lägg därefter i lök- och vitlökshacket. Stek tills det är gyllenbrunt.

Lägg i ingefära, tomathacket och de torra kryddorna; koriander, salt, spiskummin och gurkmeja . Stek i några minuter och häll därefter i vatten, potatis och grönsakerna. Låt koka upp och sänk därefter värmen för att låta allt småkoka på låg värme i ca 15-20 min. När det är ca 5 min kvar, lägg i garam masala i grytan och smaka av med mer salt om det behövs.

Servera grytan med picklad röd lök och basmatiris, chapati eller naan.

Smaklig måltid!

15 comments:

  1. Mums Amy vad gott det låter och luktar ; ) kram Sofia

    ReplyDelete
  2. Jo jag kan nog hålla med dig om att hösten kan kännas rätt trist. De där riktigt vackra dagarna är ju inte så många. Men ska man nu vara inne och mysa i höstrusket så blir det helt klart lättare om man får njuta av en sådan här mustig höstgryta.

    ReplyDelete
  3. Jag älskar värmande grytor så här års. Ikväll bjöd jag familjen på gulasch av kalkonfärs, potatis, lök och paprika. Hur gott som helst och går lika bra med quorn. Kram!

    ReplyDelete
  4. Jag är som du, en vår- och sommarmänniska... Men visst är hösten mysig trots sitt mörker :) Grytan låter god, bra med recept med garam masala, jag har en burk i kylskåpet som bara blivi använd någon enstaka gång ;)

    ReplyDelete
  5. Den värmande goa grytan skulle passa i Stockholm också nu kan jag säga. Tänkte faktiskt på det idag att hösten inte är så där härlig direkt när det regnar och ruskar som idag. Tur då att det finns härliga grytor som den här att ta till :-)

    Kram och trevlig kväll!

    ReplyDelete
  6. Har aldrig gjort indisk gryta,men ja ska banne mig göra de den här hösten.ser ju bara för gott ut.

    ReplyDelete
  7. Åh, vad gott! Hurra för dina indiska grytor!

    ReplyDelete
  8. Mustiga och kryddstarka grytor hör verkligen hösten till! De smakr bra efter en regnig promenad i småland...hihi:) Nybakta naanbröd måste ju vara hur gott som helst till!

    ReplyDelete
  9. Låter riktigt gott!!! Jag är en sommarmänniska....ja om det är varmt och soligigt då. Hösten har ju faktiskt oxå sina glimtar har jag börjat inse på senare år, alla färger, alla grytor. Är det grått och trist ute BEHÖVER man inte få ångest för att man sitter inne. Man kan med gott samvete kura ihop sig i soffan och mysa. En god äppelpaj....

    ReplyDelete
  10. Värmande grytor är så gott och om jag adopterar dig så har jag ju tur att få smaka på alla dina goda indiska maträtter! Det blir ju toppen :) Kram vännen!

    ReplyDelete
  11. Håller med dig, grytor hör verkligen hösten till och man kan aldrig få för många goda recept på det :D

    ReplyDelete
  12. Alltså, visserligen älskar vi värmen på sommaren, ljuset och fågelsången. Men åh andra sidan så älskar vi maten som man kan smarra på under den kallare tiden på året, en gryta känns liksom inte lika lockande i juli...

    Kramar från oss!

    ReplyDelete
  13. Maravilhoso esse ensopado. Aqui estamos na primavera, mas o frio voltou junto com a chuva. No inverno teve dias de verão 38 graus.
    Adorei conhecer seu blog cheio de coisas maravilhosas. Levei algumas receitas para meu caderninho de ouro.
    Tenha uma ótima semana.

    ReplyDelete
  14. Så gott. Jag formligen älskar indiskt. Utan att ha varit i Indien.. men svensk- och engelsk-indiskt :) Så det här läggs till laga-listan!

    ReplyDelete
  15. Låter som en riktigt härlig höstgryta! Tackar för receptet.

    Passar även på och önskar dig en trevlig helg!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...