Wednesday, October 3, 2012

Matresan - en unik upplevelse i gastronomi

I fredags bar det av; 16 matbloggare träffades på Ystad Saltsjöbad. En 36 timmars matresa fylld av spännande smaker, platser och härliga bloggare i en fängslande miljö med havet som gäst... låter det lockande? Det var alldeles, alldeles underbart! Många foton togs och jag kommer att skriva flera blogginlägg om vår gastronomiska upplevelse. Häng med på vår härliga resa!

Efter incheckningen på fredagen bjöds det på en 4-rättersmåltid. Vi vegetarianer fick en lite annorlunda för- och huvudrätt jämfört med de övriga.

Förrätten bestod av blomkålscrème med kantareller och syrad gurka. Pappardelle med krämig svamp och parmesan var huvudrätten. Osten som kom därefter var en röd kittost gjord på komjölk (Sigvard rödskägg) serverades med fröknäcke och plommonmarmelad och sist men inte minst var desserten en pate á bombe med bl a päron och lingon. Ni kan tro att vi var proppmätta efter denna måltid, ajaj, stackars våra magar.

Malin, Helena och Mary njuter av kvällen...


För att smälta maten tog vi en sightseeingtur på hotellet. Det fanns en hel del att upptäcka... ett tjusigt biljardbord med en ursnygg lampa ovan och för att inte tala om Carolina Gynnings målningar. Tur att hotellet hade en fräck matta som fungerade som vägvisare där till och med rumsnumret visades... på det viset kom vi ju till rätt rum varje kväll :)

Lördagens äventyr på Österlen kommer framöver på bloggen, stay tuned!

15 comments:

  1. Er pasta såg så vansinnigt god ut, nästan (men bara nästan) så att vi funderade lite på att bli vegetarianer där...
    och du fick med det rosa bordet också!

    Underbart, ja det var verkligen bara förnamnet! Skönt att du kom väl hem, vännen
    kramar till dej från oss!

    ReplyDelete
  2. Vad roligt att få se bilderna! Den där efterrätten - ljuvlig är nog bara förnamnet!

    ReplyDelete
  3. Så härligt ni verkar ha haft det! :) Roligt att vegoalternativet inte bestod av polenta - har förstått att det är väldigt vanligt ute på restauranger annnars ;)

    ReplyDelete
  4. Vad kul att du fick med lite mer av hotellets omgivningar. De där Gynning-tavlorna missade jag helt! Jag hade också nytta av den snitslade banan i mattan :-)

    Ha en trevlig kväll!

    Kram

    ReplyDelete
  5. Vad roligt att vi får ta del av er mysiga helg! :) Vilket häftigt biljardbord.

    ReplyDelete
  6. Det rosa bordet var ju hur snyggt som helst!

    ReplyDelete
  7. Jag måste ha gått med blicken nedåt fullt koncentrerad att följa pilarna till rätt rum, för jag inser att jag missade en massa fint på hotellet.
    Jag kan inte smälta vilken toppengrej denna matresa var. Så mycket god mat... Önskar att jag hade haft tid att utnyttja deras spa under vistelsen.

    ReplyDelete
  8. Find bilder och fint att det var inget problem att få vegetariska rätter! Kram

    ReplyDelete
  9. Tavlorna missade jag med, var nog upptagen med att blicka ut mot poolerna och havet. :)

    Så kul att läsa om träffen hos alla, som att uppleva det en gång till!

    ReplyDelete
  10. Jag undrade stilla vad du åt när de andra åt rimmad torsk. Nu vet jag! Kram!

    ReplyDelete
  11. "stackars våra magar" vet jag inte riktigt om jag tror på ;) tycker era magar verkar ha haft det väldigt, väldigt bra under hela helgen!

    ReplyDelete
  12. Gillade också det rosa biljardbordet och jättelampan ovanför!

    ReplyDelete
  13. En sån rolig resa!! Maten ser ur god ut. :-)

    ReplyDelete
  14. Vad kul att få se några bilder från er matresa! Biljardborden såg ju också lockande ut att vilja spela vid:) Vill se mer...
    Kram

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...