Sunday, December 2, 2012

Saffransmuffins

"När första ljuset brinner står julens dörr på glänt
och alla människor glädjas att fira få advent"

Första advent och vi har bakat en hel del gott med barnen idag. Julskyltning och tomtetåg i staden står även på schemat. Dagen till ära bjuds det på saffransmuffins och denna gången testade jag veganvarianten. Receptet nedan finns båda alternativen med för de som vill testa de olika varianterna.

För en tid sedan fick jag frågan från Grön gåva om jag ville testa att baka med äggersättningsprodukten No egg. Det lät mycket spännande så självklart testade jag att baka dessa saffransmuffins med No egg pulvret. Saftigt och gott blev det... och de var mäktiga så att äta en räcker gott. :)

Jodå, tom en erfaren bakare kan glömma att värma saffranet i smör/olja... stod inte i originalreceptet (som jag fann i en tidning) men jag brukar alltid göra det annars. Just för att färgen blir intensivare och likaså smaken/doften på muffinsen.

Saffransmuffins (12 st stora)
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 g smör eller 1,2 dl olja (rapsolja tog jag)
1 dl strösocker
2 ägg (eller 2 rågade tsk No eggpulver blandas ut med 4 msk vatten)
1 påse saffran
175-200 g grovt riven mandelmassa

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda vetemjöl och bakpulver i en stor bunke och ställ den åt sidan.

Värm smör/olja och lägg i saffranet. När saffranet värms utvecklas dess smak än mer. Låt blandningen svalna till minst rumstemperatur.

Vispa smör/olja/saffran och socker pösigt med en elvisp, tillsätt den rivna mandelmassan och äggen/no-egg blandningen.

Rör ner blandningen i de torra ingredienserna och rör om tills smeten är ordentligt blandad.

Fördela smeten i stora/små muffinsformar nästan upp till formkanten.

Grädda i 15-20 minuter för stora muffins och en något kortare stund om du gör mindre muffins.

Så här ser No egg-förpackningen ut och den kan användas till att göra maräng, majonnäs, pannkakor, våfflor, tårtor mm med. Produkten är glutenfri, fri från mejeriprodukter och passar således utmärkt om man är vegan.

22 comments:

  1. Den produkten finns även i Singapore :) Ser gott ut vännen! Ha en fin första advent!

    ReplyDelete
  2. Ja, visst är saffran en härlig smakrik krydda :) Dessa såg väldigt goda ut, de ser inte torra ut, ser lite ut som ljusa kladdkakemuffins :)

    ReplyDelete
  3. Saffran och mandelmassa i muffins har jag aldrig testa, utan bara med saffran i mjuka kakor. Jag gillar smaken av saffran. Härlgt att även en sån erfaren bagerska som du glömmer att värma saffranet...hihi:) Skönt!

    Hoppas ni har haft en fin adventshelg! Kram

    ReplyDelete
  4. ser jättegoda ut,mandelmassa och saffran blir ju så saftigt.
    Kommer absolut baka nästa helg då jag är ledig.Ha en fortsatt
    underbar första advent
    Kram Simone

    ReplyDelete
  5. No egg har jag bakat mycket med och tycker att det är bra. Väldigt fluffiga sockerkakor blir bättre med vanligt ägg, men annars är det riktigt bra ersättning tycker jag. Glad advent, Amy!

    ReplyDelete
  6. jag brukar stöta saffranet i mortel med en sockerbit men det kanske är bättre att värma det då, det hade jag aldrig ens hört talas om faktiskt...

    idag åt vi din mexikanska bönröra under potatistäcke till middag, det var gott det :)

    ReplyDelete
  7. Vad kul att du använder No Egg. Jag tycker att det ger lite blandat resultat så jag är lite feg med det. Oftast blir det bra dock och det är fantastiskt bra att det finns. Så vi veggisar också kan laga saffransmuffins :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolut, det är ju bra att produkten finns för de som är veganer!

      Delete
  8. Den där har jag hört om, men aldrig testat. Var det någon skillnad i smak tycker du? Eller fast för att jämföra kanske man ska baka en med ägg och en med no egg? Men vem har tid till det? ;)
    Saffransmuffins låter underbart, älskar saffran!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har testat att baka både med ägg och no egg och jag tycker inte det skiljer något alls i smaken...

      Delete
  9. Värma saffranet har jag aldrig hört, tack för tipset! Jag har hört och testat att mortla med socker eller marinera i lite sprit. Funkar okej men nästa gång ska jag värma det :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Värma är perfekt för smakerna utvecklas mer i värme och det blir mycket godare. Antingen kan man värma i mjölk om man gör en sådan deg eller här i smör/olja.

      Delete
  10. Så gott med saffransmuffins, saftiga-ja tack!
    Låter som en riktigt mysig första advent, spännande med tomtetåg. Kan tänka att pojkarna gillade det väldigt:)

    Kram till dej Amy!

    ReplyDelete
  11. Åh, vad mysigt med tomtetåg och julskyltning! Här uppe verkade det inte varit något alls på stan igår så jag saknade tomteparaden och skyltningen "hemma".

    Muffinssarna såg riktigt goda ut!

    ReplyDelete
  12. Vad tyckte du om No egg? Blev det lika bra som med ägg eller?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tyckte det var ett bra ersättningsmedel för ägg.... och resultatet blev lika bra!

      Delete
  13. Mycket saffran i omlopp dessa tider och det är förståeligt så gott som det är :-)

    Dum fråga kanske men varför vill man baka utan ägg och använda No Egg istället? Är det främst för allergiker eller för att produkten har bättre bakegenskaper? Billigare?

    Ha en fortsatt fin vintervecka!

    Kram Lotta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, saffran är ju så gott och i dessa juliga tider passar det fint.

      De som är veganer äter inte ägg och i många bakade produkter finns ju just ägg för att få till det här luftiga och saftiga. No egg fungerar som ett jättebra substitut.

      Delete
    2. Jamen just det, jag sa ju att det var en dum fråga :-) Borde jag ha kunnat lista ut men så är jag ju en baknovis med mycket kvar att lära!

      Delete
  14. Vad goda de ser ut! Jag går omkring och är småsugen på allt med saffran konstant just nu, förhoppningsvis går det över efter jul :P

    ReplyDelete
  15. Älskar att baka med saffran! Ser mycket gott ut :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...