Sunday, December 23, 2012

Saffranspannkaka

"När fjärde ljuset brinner vi hämtar julegran
Och alla barnen räknar var dag till dopparedan.

När alla ljusen brinner
då blir det jättekul
med klapparna och tomtarna
som önskar oss GOD JUL!"

En dag kvar till julafton och dopparedan. Förstår att det är många små barn som tindrar med sina ögon och inväntar jultomten, ja inte bara barn kanske utan även vi vuxna ;)

Efter julafton, när ni kommer att ha en massa julgröt över, tycker jag att ni ska göra denna goda gotländska saffranspannkaka. Min innehåller även skållade mandlar som du hackar lite grovt och slänger i. Gott både som frukost eller fika kan jag lova!

Önskar er, alla mina underbara läsare, en riktigt skön och avkopplande julledighet. God Jul! Kram :)

Saffranspannkakan är nog den mest kända gotländska rätten och ett arv från medeltiden. Gotland var på den tiden ett handelscentrum och kryddor var en viktig statussymbol och visade att man hade råd med saffran som var en lyxvara.

Salmbär är en släkting till björnbär och växer vilt på Gotland. På rikssvenska lär den heta blåhallon.

Saffranspannkaka (ca 4 personer)
500 g risgrynsgröt
2 st små ägg eller 1 stort
2 dl mjölk
0,5 paket saffran (stöts i mortel med saltet)
2 krm salt
0,5 dl socker
6-7 mandlar, skållade och grovt hackade

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop alla ingredienser. Häll upp i en ugnssäker form. Grädda i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter, tills du får en gyllenbrun yta.

Servera gärna med en klick grädde och salmbärssylt eller annan sylt som du tycker om.

20 comments:

  1. Mums, så gott det ser ut! God jul till dig fina vännen! Kram

    ReplyDelete
  2. God Jul till dig också! Gotlandspannkaka är gott, har ätit sådan på Gotland. :) I Finland har vi Ålandspannkaka som är så gott som lika, men den äts oftast med plommonkräm.

    ReplyDelete
  3. Jag har ätit saffranspannkaka en gång när vi hade personalfest i Stockholm då vi har en anläggning på Gotland!! Gott var det iallafall!!

    ReplyDelete
  4. Riktigt gott detta! Har fått äran en gång att äta när det tillagats av en äkta gute. Har dock aldrig provat själv men nu har jag ju ett recept om det skulle följa med lite gröt hem från svärmor i jul.

    Önskar dig och familjen en frisk, god och underbar jul!

    Kram Lotta

    ReplyDelete
  5. God jul Amy!

    Hoppas du får en vit, lugn underbar jul med din fina familj.

    Kram kram

    ReplyDelete
  6. Jag har aldrig ätit saffranspannkaka, men däremot Ålandspannkaka som är en släkting till saffranspannkakan. Väldigt, väldigt gott! Hoppas att ni får en riktigt fin jul! KRAM!

    ReplyDelete
  7. God jul min fina bloggvän. Hälsningar från ett vintrigt Karlskrona. Kram!

    ReplyDelete
  8. Jajamensan, här tindrar ögonen kan du tro:)
    Saffranspannkaka har vi inte varken gjort eller smakat, men det låter alldeles för gott för att inte prova!

    Fina, goa Amy,
    vi hoppas du får en riktigt skön och framför allt GOD JUL
    och att ni får hålla er friska och krya på er ledighet!

    Kramar,
    Mårtenssons

    ReplyDelete
  9. Saffranspannkaka har jag tänkt göra sen jag läste om det någon annanstans förra julen, men det har inte blivit av. Tveksamt om det blir julegröt över här hemma i år men man kan ju alltid råka göra en sats till ;)

    Önskar dig och hels familjen en riktigt god jul nu! Kramar!

    ReplyDelete
  10. En riktigt god jul önskar jag dig amy! Kram

    ReplyDelete
  11. God jul kära Amy. Jag skulle gärna smaska på din pannakaka i morgon!!! Känns härligt julig!

    ReplyDelete
  12. GOD JUL fina Amy hoppas ni får det underbart! kramar i massor Sofia : )

    ReplyDelete
  13. God jul vännen! Hoppas ni får en riktigt mysig jul. Kraaaaaam.

    ReplyDelete
  14. Det låter som ett bra tips har aldrig ätit saffranspannkaka:)
    Önskar en God Jul

    ReplyDelete
  15. Vi har pratat ofta om den här saffranspannkakan och kanske blir det så mycket gröt över att vi får till den alldeles snart. :)

    En riktigt skön och god jul till dig Amy! Och hoppas att du och familjen börjar bli piggare. Kramizar!

    ReplyDelete
  16. God jul Amy!
    Jag önskar dig en underbart skön och mysig julhelg! Kram

    ReplyDelete
  17. Fin pannkaka med min favorit krydda! God jul!

    ReplyDelete
  18. Så gott! Hoppas du och de dina får en jättefin julledighet med allt var det innebär! Kram

    ReplyDelete
  19. Jag har aldrig ätit saffranspannkaka, men det låter jättegott!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...