Sunday, February 3, 2013

Lompe - potatisbröd

Har ni kokt potatis över? Då tycker jag att ni ska testa att göra lompe. Lompe är ett norskt tunnbröd som antingen äts som det är med smör, viras runt en korv eller varför inte fylla och använda tunnbröden som wrap/tortilla? Denna gången åt vi bara med smör men nästa gång ska vi fylla bröden med en massa gottigheter.

Annars har helgen flutit på i en rasande takt. Igår var det dags för första delfinalen i melodifestivalen och ni som följer mig på Facebook vet vad vi åt för gott med vännerna. :) Jag måste erkänna att gårdagens startfält kändes inte bra alls... jag hoppas det blir bättre kommande veckor. Såg ni melodifestivalen och vad tyckte ni om den?


Lompe - norskt tunnbröd med potatis (6 bröd)
500 g  potatis, kokt
1 tsk  salt
ca 1,5 dl  vetemjöl

Riv den kokta potatisen på rivjärnets fina sida eller använd en potatispress. Strö över salt och blanda ner det mesta av mjölet. Arbeta ihop med händerna till en fast deg. (Potatisar innehåller olika mycket vätska vilket påverkar mjölåtgången.)

Mjöla köksbänken och rulla degen till en cirka 20 cm lång rulle. Skär den i sex delar.

Kavla ut varje del till en rund kaka med ungefär 10-15 cm diameter.

Värm en stor stekpanna och grädda ungefär två minuter på varje sida. Använd inget matfett i pannan. Låt bröden svalna under en handduk. Ät som de är med smör, vira runt en korv eller fyll och använd som wrap/tortillabröd.

Lompe bubblar upp i stekpannan och blir som en rund fin boll... nästan som indiska chapati ;)

21 comments:

  1. Vad spännande att baka med potatis! Det låter väldigt gott! Mums!
    ha en fortsatt fin söndag!
    Kram
    //Lana

    ReplyDelete
  2. Är det brödet man kan grädda direkt på plattan? Har för mig att det heter så, men jag kan ha fel. Melodifestivalen hoppade vi över. :) Ha en bra vecka! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kanske det är Kate men jag gräddade det i en torr stekpanna och det funkade fint det med :) Önskar dig en fin kommande vecka också, kram!

      Delete
  3. Mmm vad gott... Ja jag kolla men tyckte inte heller det var nån höjdare.
    Ha en fin kväll
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  4. Lompe åt jag i Norge när jag jobbade där lite på åttiotalet. Det var ingen favorit - jag gillar chapati mycket bättre!!!

    Mello-festen har jag missat. Jag var på restaurang igår när det begav sig, och missade tydligen ingenting alls. Jag väntar nog till finalen så slipper jag mycket skräp... Kramar!

    ReplyDelete
  5. Potatis i bröd blir mycket gott! De här ser goda ut! Kram

    ReplyDelete
  6. Det här receptet kom lämpligt! Jag använder ungefär det receptet till deg när jag gör gnocchi, och nu har jag gnocchi på nästa veckas meny, så då ska jag ta undan lite deg att steka bröd av.

    ReplyDelete
  7. Är de lika goda som chapati så kommer jag säkert att gilla dem! Jag har aldrig smakat lompe.

    Melodifestivalen i lördags tyckte jag var kass. Inga låtar som föll mig i smaken eller stack ut på något sätt. Vi får hoppas att det blir bättre nästa vecka. Jag tycker Gina var bra som programledare:)

    Min dotter har praktik i Värnamo nu i fem veckor framöver så jag kanske tar mig en tur dit under tiden. Om det passar kanske vi kunde hinna ses över en fika?
    Önskar dig en bra ny vecka! Kram

    ReplyDelete
  8. Potatis? Sa du potatis?! Då är jag med :-) Men inget smör i pannan? Nåja, det ska ju ätas med smör i alla fall så då får det väl vara ok :-) Häftigt hur bröden pyser upp! Lite samma som när man gräddar tortillabröd också.

    Yohio blev min favorit. Minst dålig i startfältet. Hoppas också på bättre låtar framöver. Bäst var mellanakten och Megahell :-)

    Kram!

    ReplyDelete
  9. Spännande tack snälla finis för tipset! kram Sofia

    ReplyDelete
  10. Receptet är sparat och ska testas fortast möjligt, låter som ett perfekt sätt att baka på och få ett väldigt användbart bröd!
    Nope, ingen melodifestival i köket, vi tittade på Julie och Julia istället undertiden som reseplanerna diskuterades:)

    Ha en bra vecka,
    kramar

    ReplyDelete
  11. oj de var inte många ingredienser,smidigt när man inte har jäst hemma.Jättefina blev dina.får se om ja hinner testa detta,ser lätt och bra ut

    ReplyDelete
  12. jag var faktiskt förvånad över hur rolig melodifestivalen var, låtarna var ju inte så bra men danny & gina skötte sig galant tycker jag, trodde inte att danny kunde vara rolig ;)

    ReplyDelete
  13. Jag tillhör den lilla skara som tycker att Melodifestivalen är galet tråkig - inte riktigt min musiksmak... Men det är väl bara att gilla läget eftersom det lär vara på alla (mat-) bloggar framöver!

    ReplyDelete
  14. Norska potatisbröd, det låter ju finfint. Jag vill också ha.

    ReplyDelete
  15. ÅH så gott! Så lätt det verkar att göra brödet också :) Tänk att fylla det med någon god röra och massa grönsaker! Mums, nu blev jag hungrig hihi.

    Ja batterierna går verkligen på sparlåga just nu, vill ha vår nu! Försöker ignorera snön som bara vräker ner utanför fönstret och ladda med massa färg inne och godsaker :D

    ReplyDelete
  16. Lompe lät både gott och roligt!

    Nej, ingen melodifestival här. Det började jag bojkotta när det blev så himla utdraget, orkar inte med allt detta ståhej. Tacka vet jag när allt var över på en kväll... låter jag som en gammal tant nu? ;)

    ReplyDelete
  17. Åh, det där är ju så gott!

    ReplyDelete
  18. Platta stekta kroppkakor! Underbart! Ikväll ska jag testa.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...