Thursday, March 14, 2013

Vegetarisk viltgryta

Visst är det så att vissa recept bara vet man blir goda så fort man läser dom? Spelar egentligen ingen roll om det är ett bak- eller matlagningsrecept. Detta var ett sådant recept där jag bara visste att det skulle bli en given succé hemma. Klart, när man som jag älskar både grytor och husmanskost (och detta borde väl räknas in i båda kategorierna?) så kanske det inte är så konstigt. I och med att vegetariska grytbitar (quorn) används så är tillagningstiden inte så lång. Faktum är att potatisen tar längst tid att tillaga så ett hett tips är att börja med att koka den.

Annars flyter allt på här hemma och det är som jag tidigare sagt måndag och fredag nästan jämt... ja imorgon är det ju fredag (igen!). Tiden går fort när man har roligt, är det inte så man brukar säga? Om vi inte hörs före helgen önskar jag er, kära läsare, en riktigt trevlig helg!


Vegetarisk viltgryta (4 portioner)
300 g quorn-, soja- eller andra grytbitar
1 gul lök, hackad
2 msk olja
200 g champinjoner (delade om de är stora)
2 msk vetemjöl
3 dl grädde
2 dl lättöl
10 krossade enbär
1 buljongtärning
1 msk soja
1 dl lingonsylt
salt och peppar, smaka av med

Fräs löken och lägg i quornbitar och svampen. Pudra över mjölet.
Häll i grädde och öl lite i taget. Krydda med enbär, buljong, soja, lingonsylt, salt och peppar.

Koka under lock i ungefär 10 min (quorn kräver inte så mycket koktid). Servera med kokt potatis.

Smaklig måltid!

16 comments:

  1. Amy, det ser så gott ut och smakerna är säkert jättegoda ihop! Kram vännen!

    ReplyDelete
  2. Absolut är det så och detta faller vi för direkt, fast det är kanske inte så förvånande:) Vilt och vi...
    Yes, fredag it is, det tackar vi för!
    Ha en riktigt finfin helg du också,
    kramar

    ReplyDelete
  3. Ja, veckorna rullar verkligen på. Ska bli skönt med lite helg igen.
    Viltgryta låter smarrigt. Härliga smaker!

    ReplyDelete
  4. Mmm...så gott med öl i grytan!
    Håller med att dagarna går jättefort! Jag lever ju må-fre hela tiden...
    Ha en underbar fredagskväll!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  5. Enbär och öl låter som en given succé, men du den där aloo tikkin lät inte så dum den heller, snacka om global husmanskost!

    ReplyDelete
  6. Den grytan låter väldigt mustig och god. Jag har gjort porterstek och det är liknande ingredienser och såsen blir underbart god.

    Jag önskar dig Amy en skön och avkopplande helg! Kramar

    ReplyDelete
  7. Mums! Jag älskar sådana här grytor, ska prova på ditt tips med att ha öl i vid något tillfälle :) Nu blev jag riktigt superhungrig, måste nog börja med lunchen!

    Trevlig helg!

    ReplyDelete
  8. Är det någon som kan få mig att äta mer vegetariskt så är det du! Det här såg så himla mustigt och gott ut!
    Ha en riktigt fin helg:)
    KRAM KRAM

    ReplyDelete
  9. Mmm låter riktigt gott!!!
    Hoppas din helg blir bra
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  10. Oh, det måste jag ju prova :)

    ReplyDelete
  11. Viltgryta låter ju inte helt fel. Usch ja dagarna går allt för fort...

    ReplyDelete
  12. Denna gryta såg otroligt god ut! Måste testas.
    Tack!
    /Jessica

    http:// friskoglad.blogg.se

    ReplyDelete
  13. Såg smaskens ut, men tycker att det är lite för mycket öl i receptet. Ett tips / Kocken

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker det blir god smak men klart, vill du så kan du ju minska ner ölen och öka grädden :)

      Delete
  14. Galet god! Precis vad jag sökte 😊 Blir nog bara 5 enbär nästa gång dock, men det är ju en smaksak. Var mer dominant än vad jag hade trott 😊 Tusen tack för ett underbart recept!!!
    /Monica

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gilar när det blev smakrikt av enbären men som sagt det är bara att ha i mindre nästa gång. Längesedan vi gjorde grytan hemma så jag ska nog snart göra den igen :) Ha en fin kommande vecka!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...