Wednesday, July 10, 2013

Mandelsmör/Almond butter

Idag blir det ett enkelt recept på bloggen. Har hört mycket om mandelsmör och har velat testa det länge. Så för en tid sedan var det dags och jag ångrar mig definitivt inte. Proteinrikt med nyttiga fetter och så gott tillsammans med ex frukt eller att ha det i davosgröt/overnight oats!

Mandelsmör
2,5 dl naturella mandlar (eller rostade för en djupare smak)
2 msk rapsolja (Har testat både utan och med olja, båda fungerar fint men utan olja tar det lite längre tid för mandlarna att bli till smör.)
0,5 tsk havssalt, valfritt
(Några droppar agave nektar/honung om man vill ha lite sötare smak.)

Mixa nötterna i matberedare till ett fint mjöl. Lägg i rapsolja och 0,5 tsk havssalt. Mixa tills det har blivit ett krämigt smör. Det tar ca 10-12 minuter. Använder du inte rapsolja så låt mandlarna mixas lite längre tills det blir smör.

Lägg in en burk med lock förvara i kylskåpet, håller i minst 1 vecka.

Tips! Testa att byta ut mandlarna mot andra nötter ex cashewnötter eller pekannötter.

English
Almond Butter
2,5 dl natural almonds or toasted for a deeper flavor (1 american cup is about 2,4 dl)
2 tbsp canola oil (I've tested both with and without oil, both work fine but without oil, it takes a little longer for the almonds to become butter.)
0.5 tsp sea salt, optional
(A few drops of agave nectar/honey if you want a slightly sweeter taste.)

Mix the almond in a food processor to a fine flour. Add canola oil and 0.5 tsp sea salt. Blend until it has become a creamy butter. It takes about 10-12 minutes. If you don't use oil just let it mix until it becomes a smooth butter.

Keep the butter in a jar with a lid and store in the refrigerator, lasts at least 1 week.

Tip! Try to replace the almonds with other nuts such as cashews or pecans.

Lite snacks. Mandelsmör passar perfekt till färska jordgubbar, gott!
A good and healthy snack. Almond butter with fresh strawberries, yum!

16 comments:

  1. Det är så gott med mandelsmör! Mumsigt! :)
    Måste också göra eget!
    Ha en toppen dag!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  2. Mandelsmör är gott och tillsammans med frukt, i smoothie eller bara så där är det perfekt. Kram

    ReplyDelete
  3. Nice! Och enkelt! Det låter lite torrt med bara en msk rapsolja, men på bilden ser det inte alls ut som det. Ska absolut provas! Tror du att det hade blivit gott om man tog kokosolja stället? Ha en mysig sommar och tack för tipset! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nejdå, inte torrt alls Sabine. Det finns de som kör bara mandlar utan någon olja alls. När mandlarna mixas tillräckligt länge kommer det nästan olja ur dom. Testa och se! :)

      Delete
    2. Glömde svara om kokosoljan. Jag har faktiskt aldrig testat eller hört talas om det. Testa med en liten mängd och se hur det blir. Fast du behöver som jag skrev ovan egentligen ingen olja alls heller. Önskar dig en kanonfin sommar, kram!

      Delete
  4. åhhh amy vad gott jag är tokig i nötter av alla slag krsm sofia

    ReplyDelete
  5. Borde kanske testas, kul att kunna variera tillbehören lite mer speciellt när det är åt det nyttigare hållet.
    Läste om din vinst, Amy och vi skickar dej ett stort grattis!
    Kramar från oss här nere:)

    ReplyDelete
  6. Jag har bara gjort jornötssmör, men vari inne på att testa hasselnöt också!

    ReplyDelete
  7. Visst är det både gott och enkelt! Har du testat jordnötssmör eller nutella? Om inte, så måste du göra det!

    ReplyDelete
  8. Visst är det gott? Jag brukar köpa Kung Markattas färdiga, hasselnötssmör är också väldigt gott!

    ReplyDelete
  9. Hej min vän och vackra indiska prinsessa! Jag gör som Mårtenssons, gratulerar dig till vinsten. Jag var säker på att du skulle vinna. Ingen tvekan där. Du är helt enkelt bäst på vegetarisk mat!

    Jag har gjort cashewsmör och det blev tokgott! Enda problemet var att det tog slut så fort. Men det är ju lätt att göra mer. Kram!

    ReplyDelete
  10. Gissa vem som köpte mandlar idag?!... Imorgon står detta på menyn, jag får se om jag provar med kokosfett istället. Kommer nog upp ett inlägg på min blogg om det hela också! =) Kram och trevlig sommar.

    ReplyDelete
  11. Jag har också sätt många recept på mandelsmör även med andra nötter. Tack för recept!

    Kram från Polen!

    ReplyDelete
  12. Jag köpte caschewsmör idag (kung Markatta), men är det så här enkelt att göra eget ska jag definitivt göra eget.
    Kram

    ReplyDelete
  13. Men så spännande det lät med mandelsmör, yammiie! Sommarkramar! :)

    ReplyDelete
  14. Hej hej, Nu har jag provat att göra smöret.... med kokosolja och det blev riktigt bra! Visste bara inte vad jag skulle göra med det... så det blev bär med smöret. Super gott! "Recept" med länk till dig kommer upp snart! =) Kramis och tack för tipset!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...