Thursday, August 15, 2013

Mango glasspaj - Raw Mango Ice Cream Pie

Bloggen fyller 2 år hurra!!! Jag är så innerligt glad att jag började blogga. Tänk så mycket underbara bloggkollegor som jag fått tillfället i akt att både träffa i verkligheten men även stifta bekantskap med via kommentarer och besök på varandras bloggar. Det är ni, mina fina kära följare, som gör det värt att blogga. Att ni kikar in här, kommenterar om ni så önskar och läser och inspireras av mina recept och fotografier. Dagen till ära tänkte jag fira med att bjuda er på denna spännande och annorlunda mango glasspaj eller kanske den ska heta glasstartelett? Hur som helt galet god är den så jag säger som jag brukar: just do it! ;)

My blog celebrates 2 years, hurray!!! I am so utterly happy that I started blogging. During the past 2 years I have got to know so many wonderful blogging colleagues, both eye to eye but also through commenting on each others blogs. It's you my lovely followers that make it worth blogging for me. You taking a peek in here, sometimes commenting or just reading and getting inspired of my recipes and pics. To honour the day I made this lovely raw mango ice cream pie or maybe I should call it mango filled tartelet? It's holy moly awsome and as I use to say here: just do it! ;)

Smarrig och nyttig, jag älskar kombon! :)
Yummy and healthy, I love the combo! :)
Mango glasspaj (2 st minipajer eller 4 om du gör de i muffinsformar)
Pajdegen
8 paranötter
1/2 dl cashewnötter
5 dadlar
en nypa havssalt
en nypa kanel
några droppar rapsolja/kokosnötsolja

Fyllning mangoglass
1 dl mango, skuren i bitar och fryst över natten
1 msk kokosvatten/kokosmjölk/vanligt vatten
garnera med färska/frysta hallon

Mixa ihop ingredienserna till pajdegen till en smidig massa. Tryck ut den i minipajformar eller muffinsformar. Låt stå i ca 30 minuter i kylskåpet så det stelnar till. Efter 30 minuter mixa till den frysta mangon och vatten/mjölk till en jämn glass. Fyll pajformarna/muffinsformarna med mangoglassen och garnera med hallon. Underbart färgglatt och så smarrigt!

English
Raw Mango Ice Cream Pie (2 mini pies or 4 muffin cups)
Crust
8 brazil nuts
1/2 dl (about 1/4 of an american cup) cashew nuts
5 dates
a pinch of sea salt
a pinch of cinnamon
a few drops of oil (coconut or canola)

The Filling, Mango Ice Cream
1 dl mango, cut in pieces and frozen over night
1 tbsp coconutwater/coconut milk
garnish with some fresh or frozen raspberries

Mix the ingredients for the crust in a food processor until it's a smooth dough. Press the dough into small mini pie plate or muffin cups. Let it set in the fridge for about 30 minutes. After 30 minutes mix the frozen mango and coconut water/coconut milk to a smooth cream. Fill pie plate/muffin cups with mango ice cream and garnish with raspberries. Simple, colorful and totally yummy!

29 comments:

  1. Grattis till din fina blogg Amy! Jag vet att jag skulle gilla denna paj! Kram

    ReplyDelete
  2. Grymt recept jag älskar mango. Happy independence day!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tackar, du har koll på dagarna :) Happy independence day!

      Delete
  3. Det ser jätte gott ut! :) Synd att en i familjen är nötallergiker bara =/

    Kram

    ReplyDelete
  4. GRATTIS fina Amy med din underbara blogg : ) kram Sofia

    ReplyDelete
  5. Hurra, hurra, hurra, hurra! Grattis fina Amy! Du har en sån fin blogg. Vi är allesammans glada att du började blogga för 2 år sen :)

    ReplyDelete
  6. Grattis på *bloggfödelsedagen*!

    För 2-3 dagar sedan läste jag in min (halv)systers blogg att hon börjat äta vegetariskt - gissa vem jag rekommenderade direkt ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åhhh tack finaste kajomida, du är en härlig vän/läsare/följare. Jag vet att du finns därute även om du inte kommenterar så ofta! Stor kram på dig och tack för att du finns i min "närhet"! :)

      Delete
  7. Hurra för bloggen din och dej på er tvåårsfirande! Det är helt vansinnigt hur tiden går, och den går så mycket snabbare när man har roligt:)

    Kramar till dej finaste Amy,
    ha en finfin helg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack härliga ni! :) Och trevlig helg på er också, kram!

      Delete
  8. Grattis till dig och din blogg i efterskott! Tror att många är glada att du började blogga! och glasspaj, mums!

    ReplyDelete
  9. Grattis till din fina blogg. Jag är glad att jag hittade hit!!
    Kram

    ReplyDelete
  10. Grattis Amy till bloggens jubileum! Det är alltid lika roligt att läsa din blogg fylld med goda recept och underbara foton. Med en sån fantastisk människa som står bakom bloggen kan det inte bli annat än bra!
    Kram min vän <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kram vännen, tänker på dig och hoppas att du snart är på bättringsväg. Stor varm kram från mig till finaste dig!

      Delete
  11. Grattis till dig och bloggen! Jag är också så glad att du började för annars hade vi nog aldrig mötts! DET hade varit synd. Stor och varm kram till dig, grönsaksprinsessan!

    ReplyDelete
  12. Grattis på bloggfödelsedagen och till en jättefin blogg. Kram!

    ReplyDelete
  13. Grattis jag är så glad att jag hittade din blogg:)
    Ha det gott

    ReplyDelete
  14. Åh, grattis fina bloggen! Att jag har lyckats missa detta! Så går det när man inte hinner läsa sina favoritbloggar dagligen. Keep up the good work! Kramar!

    ReplyDelete
  15. Försenade grattisar till bloggen och även du Amy! Fortsätt med ditt fina bloggande för du gör det så bra!
    Kramizar!

    ReplyDelete
  16. Hittade precis till din blogg och jag är glad för det! :-) Jag är inte van vid att göra den här typen av mat/efterrätter. När du skriver dadlar, är det färska eller torkade? Jag köpte hem torkade dadlar och fikon igår för att testa lite liknande såna här saker. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, så trevligt att du kikade förbi :) De riktigt färska dadlarna (gula nästan direkt från palmen) finns knappt att köpa i Sverige. Jag menar de som vi svenskar kallar för färska fast de är ju bruna och halvtorra (tycker jag). Helt torkade är de inte eftersom de är rätt så kladdiga osv. Hoppas du förstår vad jag menar, blir så svårt att förklara när indier menar en sak med färska dadlar och svenskar en helt annan. Tycker du ska testa för raw pajer är riktigt goda! Lycka till och berätta sen hur det gick!

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...