Sunday, September 1, 2013

Fyllda paprikor - Stuffed Peppers

Fyllda grönsaker görs ganska ofta hemma hos oss. Jag gillar att fylla aubergine, squash och paprika eftersom det är rätt så enkelt och smidigt samtidigt som det blir en riktig festmåltid av det. Normalt brukar jag göra vegetarisk färs och fylla men den här gången kände jag för att göra en ratatouille och fylla spetspaprikorna med. Det bästa med receptet är att man kan göra den raw (tillagas ej varken på spisen eller i ugnen), vegan (utan fetaost) eller vegetarisk med fetaost. Passar nog de flesta av mina läsare i någon tappning helt enkelt.

Stuffed vegetables is something I do very often in my kitchen. I like to stuff aubergine, zucchini and pepper since it is simple and very easy to make... and at the same time it becomes a real feast. Normally I stuff vegetables with veggie mince but this time I wanted to do something different so I made a ratatouille. The best with this recipe is that you can make it raw (no heating at all), vegan (without feta cheese) or vegetarian with feta cheese. Suits probably all of my readers.

Fyllda paprikor (3 st spetspaprikor)
3 spetspaprikor, sköljda, delade och urkärnade
150 g fetaost

Ratatouille
1 gul paprika, hackad i bitar
1 liten squash, hackad i bitar
2 vitlöksklyftor, pressade
8-10 körsbärstomater
1 msk olja
1-2 lagerblad
5-6 st grönpepparkorn
0,5 tsk rosmarin
lite färsk grön chili, valfritt
salt och peppar, smaka av med

Hetta upp olja i en gryta och fräs grönsakerna utan att dom får färg. Lägg i vitlök, körsbärstomater, lagerblad, grönpepparkorn, rosmarin, ev grön chili, salt, nymalen peppar och låt småputtra under lock i minst 20-30 minuter. Mosa några tomater så ratatouillen blir såsig. Smaka av om mer kryddor behövs.

Fyll spetspaprikor med ratatouillefyllningen och in i ugnen ca 20-30 min i 210 grader. Smula över fetaost efter halva tiden i ugnen. Njut av paprikorna som de är eller servera med kokt ris och en härlig grönsallad till.

Raw: Blanda ihop samtliga ingredienser, förutom olja och lagerblad, till en raw ratatouille. Mixa gärna några körsbärstomater i mixer för såsigare ratatouille. Låt ratatouillen dra i några timmar (gärna över natten) med lagerbladen. Fyll spetspaprikorna och njut!

English
Stuffed peppers (3 long red peppers)
3 long red peppers, washed, cut in halves  and seeds taken out
150 g feta cheese

Ratatouille
1 yellow bell pepper, cut in pieces
1 small zucchini, cut in pieces
2 cloves garlic, pressed
8-10 cherry tomatoes
1 tbsp oil
1-2 bay leaves
5-6 green peppercorns
0.5 tsp rosemary
a bit of fresh green chili, optional
salt and pepper to season with

Heat oil in a pan and fry the vegetables lightly. Add the garlic, cherry tomatoes, bay leaves, green peppercorns, rosemary, green chili (optional), salt, freshly ground pepper and let simmer, covered, for at least 20-30 minutes. Mash a few tomatoes and taste if more seasoning is needed.

Fill the long red peppers with ratatouille and put them in the oven for about 20-30 minutes at 210 degrees Celsius (410 degrees Fahrenheit). Crumble the feta cheese over after half the time in the oven. Serve as it is or with rice and a green salad. Enjoy!

Raw: Stir all the ingredients together for ratatouille, besides oil and bay leaves. Mix a few cherry tomatoes in a blender to get more sauce. Let the ratatouille and the bay leaves soak together for a few hours (overnight in the fridge is perfect). Stuff the peppers with the raw ratatouille and enjoy!

11 comments:

  1. Hej! Måste säga att jag gillar hur du gör recepten så flexibla så de passar alla. Älskar dessutom färgerna i dina bilder. Ska definitivt försöka följa din blogg.

    vänliga hälsningar Anna

    ReplyDelete
  2. Otroligt gott! Och så fina färger, så man blir glad! :)
    Ha en fin kväll!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  3. Jag kan bara hålla med. Älskar också att fylla grönsaker och gratinera. Enkelt och gott. Din ratataouilleröra du har i låter mycket god. Grönpeppar använder jag inte så ofta.
    Snygga foton som alltid vännen!!

    ReplyDelete
  4. Ja, jag gillar också fyllda grönsaker och att man kan variera fyllningarna efter smak är bra. Ser gott ut :)

    ReplyDelete
  5. mums vad det ser fräscht ut gahhh vill ha. Kram på dig fina Amy / Sofia

    ReplyDelete
  6. Ratatouille är bland det bästa jag vet - och varför inte fylla paprikor med det? Ser jättegott och fint ut.

    Kram!

    ReplyDelete
  7. Den här rätten för mig till min barndom:) Då och då åt vi fyllda paprikor med allt från grönsaker till köttfärsröra. Gott är det och magiskt vacker bild!

    Formen är jättesnygg! Var har du köpt den?

    Sv; Tack, du är för go, hihi! Jag känner mig som en riktig puma;)...not!

    ReplyDelete
  8. Ser riktigt gott ut, härlig färgglad mat.
    Fyller grönsaker gör vi oerhört sällan, vet inte riktigt varför men kanske är det för att vi aldrig gjort det och därför inte tänker på det. Fr kanske helt enkelt bli lite ändring på det:)

    Kramar

    ReplyDelete
  9. En härlig bild och jag blir sugen på alla fräscha smaker som du har med i ditt recept. Så gott, både som ensamrätt och som tillbehör till kött eller fisk. Eller Quorn. Var och en efter tycke och smak. Stor kram min vän!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...