Sunday, November 17, 2013

Sötpotatispasta med valnötsströssel - Raw Sweet Potato Pasta with walnut sprinkles

Sötpotatis är något som gillas mycket hemma hos oss och när jag har testat raw pasta med squash/zucchini tidigare var jag bara tvungen att testa den här varianten med sötpotatis också. Sötpotatis i sig smakar lite sött men ändå inte sådär jättemycket men tillsammans med valnötsströsslet som innehåller bl a vitlök, soltorkade tomater och gräslök blev det en riktigt bra kombination.

Vi matbloggare är verkligen ett släkte för sig.... när jag skulle fota den här rätten i vår trädgård gick det förbi en man med sin hund. Han frågade mig vad jag höll på med och jag sa att jag fotograferar min mat. Han sa att det verkar mycket fascinerande, ryckte på sina axlar och gick vidare. Jag har sedan tidigare pratat med flera matbloggskollegor om just detta fenomenet med att fota mat... vi förstår så klart att ni som inte gör det tycker vi är rätt så konstiga som fotar i stort sett allt vi äter.... ja, så är det helt klart! ;)

Sweet potatoes is something we enjoy alot in our home and when I this summer tried the raw pasta with squash/zucchini I had to try it with sweet potato as well. Together with the walnut sprinkles which contains garlic, sundried tomatoes, chives etc. it became a very tasty combination.

We food bloggers are really special.... when I was photographing this dish in our garden a man with his dog passed by and he asked me what I was up to. I said I am photographing my food... he said that sounds fascinating, shrugged his shoulders and went on. I have discussed this phenomena with other blog colleagues and they say the same thing. Since we photograph almost everything we eat, "normal" people may think we are a bit odd! ;)

Måste köpa mig en riktig julienneskärare så min pasta blir snygg.... för den är ju inte så grann på bilden! :D
I have to buy myself a julienne cutter/spiraliser.... the pasta on the pic is not very good looking haha!
Sötpotatispasta med valnötsströssel (2 portioner)
1 stor sötpotatis eller 2 mindre, skalade och tunt skivade (jag använde min potatisskalare)
0.5 dl cashewnötter
1 dl valnötter
1-2 msk mjölk (jag tog mandelmjölk)
1-2 tsk gräslök
1 vitlöksklyfta
2 soltorkade tomater
salt och svartpeppar, smaka av med

Lägg den tunt skivade sötpotatisen i en bunke. Mixa de övriga ingredienserna till en lagom konsistens. Vill man så kan man blanda i mer vätska så blir det än mer såsigt. Blanda väl med sötpotatispastan och servera. Njut!

English
Sweet Potato Pasta with walnut sprinkles (2 servings)
1 large sweet potato or 2 small, peeled and thinly sliced ​​(I used my potato peeler)
0.5 dl (1/4 american cup) of cashews
1 dl (1/2 american cup) walnuts
1-2 tbsp milk of your choice (I used almond milk)
1-2 tsp chives
1 clove of garlic
2 sun-dried tomatoes
salt and black pepper, season with

Add the thinly sliced ​​sweet potato in a bowl. Mix the remaining ingredients to a suitable consistency. If you like, mix more liquid to it... this way it gets a bit more like a sauce. Mix well with the sweet potato pasta and serve. Enjoy lots!

13 comments:

  1. Haha, ja lite knasiga är vi allt. Tror att många undrat vad jag sysslat med ute på altanen.

    Kram kram

    ReplyDelete
  2. Haha, man behöver inte fota mat för att folk skall uppfatta en som galen. Folk tycker inte att man är riktigt kloka när man kryper omkring i Malmö och fotar grågäss heller. Jag har till och med blivit huvudskakad åt när jag fotograferade sällsynta blommor :0)

    ReplyDelete
  3. Hihi, ja visst kan det se roligt ut för andra som inte fotograferar sin mat. Detta låter smarrigt. Kram

    ReplyDelete
  4. Ja du...fota hela tiden... ;)
    Låter spännande med sötpotatispasta! :)
    Ha en fin måndag!
    Kram
    //Lana

    ReplyDelete
  5. Det är bara hälsosamt att uppfattas lite tokiga tror vi. I alla fall får folk upp ögona för en! ;) Våra grannar (eftersom vi bor i ett bostadsområde med flera höghus) har undrat om vi gör en kokbok eftersom de sett oss fota mat ute på gräsmattan. :)

    ReplyDelete
  6. Jag känner mig alltid skitdum när jag står i trädgården och fotar maten.Haha. Människor stirrar som tusan men ingen har vågat fälla någon kommentar..än.

    Sötpotatis är smaskigt. Gillar den söta smaken. Och gärna ugnsgratinerad med mycket salt. Men som pasta var nytt för mig:)

    ReplyDelete
  7. Ha ha!! ja mina grannar har nog undrat många gånger när jag tex. ligger på mage på gräsmattan och fotar en tallrik med mat. Men det får man bjuda på. Sötpotatis innehåller rätt så mycket kolhydrater så därför undviker jag det det precis som annan potatis. Men visst är det gott, och visst unnar jag mig det ibland.

    ReplyDelete
  8. Jag har sån tur att mina barn fotar precis allt de äter och lite till. Det brukar vara de som säger till mig att inte glömma att ta en bild innan vi börjar äta. Nu är inte mitt fokus på bilder utan mer på text i min blogg, så jag lägger inte mycket tid på fotona. Jag har inte ens en bra kamera. Men visst är det lite kul att se hur folk höjer på ögonbrynen när man tar fram kameran på ett café...

    Sötpotatis är så gott, men jag äter den helst skivad och rostad i ugnen. Kram!

    ReplyDelete
  9. Haha, ibland har det sina fördelar att bo på vischan och bara ha katterna och fåglarna som intresserade åskådare. Jag tycker mycket om sötpotatis men har aldrig ätit den rå. Jag tror nästan att jag skulle föredra den kokt, då låter det som ett supergott alternativ till vanlig pasta. tack för tipset! Det ska jag absolut testa.

    ReplyDelete
  10. Fniss. Jorå man känner allt igen sig. Men nu är det ju fler än bloggare som fotar tycker jag. Mycket mat på både Insta och FB, bloggare eller ej. Men det är väl sällan de kryper runt med systemkameror i trädgården... :)

    Gillar valnötsströsslet!

    ReplyDelete
  11. Gahhh vad gott Amy kram Sofia

    ReplyDelete
  12. Jag rostade sötpotatis igår, och serverade lakritsaioli till. Precis hur gott som helst! Skickar en varm helgkram till dig och din familj! <3

    ReplyDelete
  13. Hahaha, ja du vet ju hur det är hemma hos oss när vi fotar ute på balkongen, det har ju hänt mer än en gång att grannarna tvärsöver har hojtat och undrat:) Men sånt får man bjuda på!

    Kramar

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...