Thursday, October 30, 2014

Chokladdoppade dadlar - Chocolate Covered Dates

Nej, jag är inte mycket för halloween utan är traditionell av mig och tycker att alla helgons dag är bra som den är med besök till kyrkogården och gravarna, familjemiddag och bara vara med nära och kära. Häromveckan gjorde jag dessa smarriga små godingar. Jag har sett dom på många utländska bloggar och ville gärna testa dadlar, mörk/raw choklad och nötter. Kombination är så himla god! Hur har jag kunnat missa att göra detta tidigare, jag som älskar dadlar?! Jag har sett att man även har fyllt dadlarna med mandlar vilket jag inte testade den här gången... nästa gång ska jag definitivt testa den varianten.

The other day I made these delicious chocolate covered dates. I've seen them on many blogs and just had to try it out for myself. The combination of dates, dark/raw chocolate and nuts... it truly is heavenly! I've also seen the dates been stuffed with almonds but I didn't try it this time.... next time I will for sure do it. All Saints' Day is coming up this weekend and for us it will traditionally be to visit the graves, remember those who are no longer with us and dinner with the family. I like this tradition alot and wouldn't change it for the world.

Så enkla att göra och löjligt goda, varning!
Warning! Easy to make and scrumptious!
Chokladdoppade dadlar (12 st)
12 dadlar
100g mörk/raw choklad, smält
80g pistagenötter/gojibär/kokosflingor eller dylikt

Gör ett litet snitt och plocka försiktigt ur kärnan ur dadlarna, doppa i smält choklad och strö över/rulla i finhackade nötter, gojibär etc. Låt stå i kylskåpet tills chokladen har stelnat. Ta ut en stund innan servering och bara njut av dessa små munsbitar. Ett tips är att göra dubbel sats för de är försvinnande goda!

English
Chocolate Covered Dates (12 dates)
12 Medjool dates
100g dark/raw chocolate, melted
80 g pistachios/goji berries/shredded coconut or similar

Make a small cut in each date and carefully remove the pit. Dip each date into melted chocolate and sprinkle/roll in chopped pistachios, goji berries etc. Refrigerate until chocolate is firm. Take them out a while before serving. A tip is to make a double batch of these... they are totally yummilicious!

9 comments:

  1. Dadlar är numera stapelvara i vår kyl, vi har det alltid hemma eftersom det är perfekt när sötsuget faller på. Gott med chokladen på och med mandel kan det bara bli bättre:)

    Hoppas du får en fin helg, kära Amy
    Kramar

    ReplyDelete
  2. Hej vännen! Jag är dålig på att läsa bloggar men kikar in här då och då. I dag ska jag baka dina naan. Hoppas att allt är bra med dig och familjen! Kram!

    ReplyDelete
  3. Vilken bra ide det ska jag oxå testa:)
    Ha det gott

    ReplyDelete
  4. Jag har generellt svårt för torkad frukt då jag tycker den är för söt, men använder den gärna som sötning i andra godsaker och då gärna dadlar. De blev mycket fina dina godisar!

    ReplyDelete
  5. Åhh!! Så gott detta låter :) måste definitivt testa!

    ReplyDelete
  6. Mums låter gott vackra är de också stor kram Sofia : )

    ReplyDelete
  7. Det där måste jag pröva det verkar ju både enkelt och jättegott!

    ReplyDelete
  8. Låter som ett hälsosammare och gott julgodis. Lägger det bakom örat! ;)
    Kramizar och trevlig helg!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...