Sunday, March 24, 2013

Filé med äppelcider, lök och champinjoner i lergryta

Påskkyckling säger originalreceptet men jag har gjort min egen variant med quornfiléer istället. Allt som tillagas i lergryta blir riktigt gott och detta är inget undantag alls. Jag tyckte även det var spännande att ha i äppelcider vilket inte har hänt så ofta i mitt kök. Har man ingen lergryta går det naturligtvis bra att tillaga rätten i en vanlig gryta med lock på.

Annars har helgen har försvunnit i en rasande takt. Vi har haft 3-års kalas här hemma och mer om det kommer i ett separat inlägg framöver. Solen har visat sig båda dagarna och skinit starkt, vilket glädjer mig mycket. Man blir så mycket piggare av solens strålar, det är ett som är säkert. Hoppas er helg har varit bra!


Quornfilé med äppelcider, lök och champinjoner i lergryta (4 port)
200 g steklökar
1-2 morötter, skalade och skivade
4-6 quornfiléer
salt och peppar
200 g champinjoner
1 kruka timjan
3 dl äppelcider
2 dl grönsaksbuljong (vatten och buljongtärning eller fond)

Sås
2 dl crème fraiche
2 tsk majsstärkelse (Maizena)
salt och peppar, smaka av med

Lägg lergrytan i kallt vatten i 15 minuter (det går bra att göra i en vanlig gryta med lock också). Sätt ugnen på 150°C.

Lägg lök, morötter och champinjoner i lergrytan och täck med timjankvistar. Häll på cider och buljong. Sätt lergrytan i ugnen ca 40 minuter. Gnid in de tinade quornfiléerna med salt och peppar, lägg filéerna i lergrytan och låt den stå i ugnen i ytterligare ca 30-40 minuter.

Sås: Ta upp filéerna och lägg de på ett fat, täck med folie. Sila av buljongen i en kastrull. Koka ihop buljongen ca 5 minuter, tillsätt crème fraiche och koka ytterligare 5 minuter. Lägg grönsakerna i såsen och koka med dem i några minuter. Red såsen med majsstärkelse utblandat med vatten. Smaksätt med salt och peppar.

Servera gärna grytan med ris/potatismos och melonsallad med fetaost.

Smaklig måltid!

15 comments:

  1. Så gott att tillsätta äppelsider! Mums! :)
    Härligt med kalas! Det ar jag nästan glömt, det här med barnkalas...Barn är ju stora nu...
    Ha en underbar kväll!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det blev en annorlunda och god smak med just äppelcider i!

      Delete
  2. All mat som lagas i lergryta blir något alldeles extra gott med. Jag har också lagat en gryta i den men med kyckling istället:)Ditt ris ser så fint ut. Vad använder du för sort?
    Lyckas du att få din lergryta ren?

    Trevligt och mysigt med 3-årskalas! Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, de flesta lagar nog kyckling i sin lergryta :) Jag använder alltid basmatiris då jag tycker det riset är godast. Nej, jag får tyvärr inte lergrytan helt ren. Vet inte om det egentligen finns några knep/husmorstips på det heller... kram!

      Delete
  3. Låter riktigt gott! Har en lergryta som inte är sönderanvänd, om jag säger så...

    Kram kram

    ReplyDelete
  4. Det ser så gott ut vännen! Kram

    ReplyDelete
  5. Gud va spännande det lät med äppelcider, lät supergott, måste jag testa! :)

    ReplyDelete
  6. Sol är bra och quorn är gott. Här har varit kallt men jag har en vrå på min altan dit vinden inte når. Där satt vi igår och drack kaffe i solen och njöt. Kramar!

    ReplyDelete
  7. Vilka fina påskbakelser ni har gjort!:) Det är roligt när barnen vill vara med och pyssla och dona lite grann i köket.
    Ha en bra start på veckan! Kram

    ReplyDelete
  8. Äppelcider låter som en supersmaskig smaksättning! Ha en riktigt fin påsk! Kram

    ReplyDelete
  9. Äppelcider är så gott att smaksätta sås med. Rätten ser mycket god ut!
    3-årskalas är stora grejer. Det är så roligt med barnens födelsedagar, deras förväntningar och hur kul det är för dem att vara i centrum. Milia planerar nu stort inför sin födelsedag eftersom det var en massa prat om Lowes båda kalas. Problemet är vara att hon fyller i augusti :-)

    ReplyDelete
  10. Ser finfint och gott ut! Har varit nära flera gånger att smaksätta med äppelcider, särskilt sedan besöket på Österlen.

    Kan gissa att det har varit full fart i helgen då med småbarnskalas, puh!

    Visst är det underbart när solen skiner, då kan jag ta att det fortfarande är minusgrader. Men bara nästan...

    Kram!

    ReplyDelete
  11. Härligt med kalas, extra härligt när solen också skiner!

    Visst blir det så gott när man lagar till i lergryta, vi använder våra flitigt! Har du provat att baka i den? Vi bakade bröd i vår och det blev kanon!

    Kramar

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...